Μια οφειλόμενη απάντηση στη δημοσιευθείσα θέση του Επάρχου Καρπάθου-Κάσου κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή σχετικά με το «Καρπάθικο Καθιστό Γλέντι»

Tου Γιώργου Νικ. Τσαμπανάκη π. Συμβούλου Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου

 Αθήνα, 3-7-2018

Το τελευταίο χρονικό διάστημα προέκυψε μια σειρά εντυπωσιακών γεγονότων που σχετίζονται άμεσα με τον λαϊκό πολιτισμό της Καρπάθου στην οποία βρέθηκε να συμμετέχει εκ των πραγμάτων και η Περιφερειακή Ενότητα Καρπάθου-Κάσου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Για το θέμα αυτό είδε τις προηγούμενες μέρες το φως της δημοσιότητας ένα κείμενο του Επάρχου Καρπάθου-Κάσου κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή στο οποίο γίνεται ονομαστική αναφορά και στον υπογράφοντα, πράγμα που με υποχρεώνει να απαντήσω εγγράφως και δημόσια στα όσα αποσπασματικά και ανακριβώς εκεί αναφέρονται, ώστε να αποκατασταθούν στην ολότητά τους τα πραγματικά περιστατικά και να μπορέσουν οι συμπατριώτες μας και όσοι άλλοι ενδιαφέρονται να σχηματίσουν μιαν ολοκληρωμένη περί τα αληθή γεγονότα εικόνα. Και τούτο παρά την ειλικρινή θέληση μου -σεβόμενος την μακρόχρονη ανέφελη συνεργασία μου με τον νυν Έπαρχο Καρπάθου-Κάσου κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή- να μην εξελιχθεί η πρόσφατη διαφωνία μας σε δημόσια αντιπαράθεση.                                                  Σημειώνω εξ αρχής ότι σημαντικό τμήμα των εδώ εκτιθέμενων επιχειρημάτων έχει συμπεριληφθεί και στην προ εβδομάδων κατατεθείσα στην αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Πολιτισμού ένσταση με αριθμό πρωτοκόλλου ΥΠΠΟΑ/ΔΝΠΚ/258027/184609/790/1-6-2018 σχετικά με την υποβληθείσα προς ευρετηρίαση στον Ελληνικό Κατάλογο Μνημείων Άϋλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς πρόταση αναφορικά με το «Καρπάθικο Καθιστό Γλέντι», η οποία και επισυνάπτεται.    

Α. Συνοπτικό ιστορικό της πρωτοβουλίας για την προώθηση του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού» στους καταλόγους της UNESCO.

  1. Όπως είναι ευρέως γνωστό τα καλοκαίρια των ετών 2008 και 2012 συγκλήθηκαν, στην Όλυμπο και στα Πηγάδια της Καρπάθου, υπό την Προεδρία του αείμνηστου συμπατριώτη μας ομότιμου καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Εμμανουήλ Ι. Σακέλλη και με τη συμμετοχή όλων σχεδόν των Καρπαθιακών συλλογικών και αυτοδιοικητικών θεσμών τα Α΄ και Β΄ Παγκαρπαθιακά Συνέδρια στα πλαίσια των οποίων έγινε για πρώτη φορά νύξη για θέματα UNESCO και Άϋλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς στην Κάρπαθο από την συμπατριώτισσά μας κ. Λη Μηναΐδη, Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέα του Οργανισμού Πόλεων – Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Στις σχετικές εισηγήσεις της μάλιστα αναφέρθηκε ρητά και κατηγορηματικά στην Όλυμπο -τόσο στον τόπο όσο και στην κοινωνία της- ως το μόνο στοιχείο του νησιού μας που θα μπορούσε να εγγράψει την ιδιαίτερη πατρίδα μας στους Παγκόσμιους καταλόγους της UNESCO.
  2. Σε συνέχεια των Συνεδρίων αυτών πάρθηκαν και οι ακόλουθες ομόφωνες αποφάσεις των Αυτοδιοικητικών μας Οργάνων που παραμένουν ως σήμερα σε ισχύ: α. του Επαρχιακού Συμβουλίου Καρπάθου-Κάσου επί Επαρχίας Μιχάλη Ερωτόκριτου (Απόφαση υπ. αριθ. 14 της 15ης/5/2009, πρακτικό 35/2009) και                   β. του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου, επί Δημαρχίας Μιχάλη Χανιώτη υπ. αριθ. 08 της 31ης/1/2012, πρακτικό 1/2012, που συνέδεαν αποκλειστικά την Όλυμπο της Καρπάθου με το θέμα της εγγραφής στους καταλόγους της UNESCO.                Επιπρόσθετα πρέπει να αναφερθεί ότι το μεν Επαρχιακό Συμβούλιο του έτους 2009 απαρτιζόταν από ένα Μέλος Κασιακής καταγωγής, τρία Μέλη Κατωχωρίτικης καταγωγής και ένα μόλις Μέλος Ολυμπίτικης καταγωγής, το δε Δημοτικό Συμβούλιο του έτους 2012 απαρτιζόταν από 19 Μέλη Κατωχωρίτικης καταγωγής και 2 μόλις Ολυμπίτικης καταγωγής!!! Να σημειωθεί ότι στις θετικές ψήφους του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου συμπεριλαμβάνεται και η προσωπική ψήφος του νυν Δημάρχου Καρπάθου κ. Ηλία Λάμπρου.
  3. Στις 18 Σεπτεμβρίου 2013, επί Δημαρχίας Μιχάλη Χανιώτη, διορίστηκε με την ομόφωνη απόφαση 141/2013 (αρ. πρακτικού 17/2013) του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.), Ν.Π.Δ.Δ. του Δήμου Καρπάθου, με Πρόεδρο τον υπογράφοντα, Γιώργο Νικ. Τσαμπανάκη, και Αντιπρόεδρο τον νυν Έπαρχο Καρπάθου-Κάσου κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή.
  4. Μια από τις πρώτες αποφάσεις του νεοδιορισμένου Δ.Σ. του Π.ΟΡ.Ο.Κ. ήταν η εξειδίκευση των προαναφερθεισών αποφάσεων τόσο του Επαρχιακού Συμβουλίου Καρπάθου-Κάσου όσο και του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου. Έτσι αποφασίστηκε ομόφωνα, μετά από πρόταση του υπογράφοντος, να προταθεί για εγγραφή με τελικό προορισμό τον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Άϋλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς της UNESCO «Το Ολυμπίτικο Κοινοτικό Παραδοσιακό Γλέντι». Στην απόφαση μας μάλιστα αυτή ήταν παρών και απολύτως σύμφωνος και ο νυν Έπαρχος Καρπάθου-Κάσου κ. Γιάννης Γ. Μηνατσής. Πώς να μην ήταν άλλωστε σύμφωνος αφού κι ο ίδιος ανήκει στους κλασικούς γλεντιστάδες της σημερινής Ολύμπου.
  5. Στο πλαίσιο της υλοποίησης της προαναφερθείσας απόφασης κλιμάκιο του Δ.Σ. του Π.ΟΡ.Ο.Κ. αποτελούμενο από τον τότε Πρόεδρο Γιώργο Νικ. Τσαμπανάκη και το Μέλος Αντώνη Γεωρ. Χαλκιά επισκέφτηκαν στις 22 Οκτωβρίου 2013 το Κέντρο Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας (Κ.Ε.Ε.Λ.) της Ακαδημίας Αθηνών όπου συνάντησαν τις ερευνήτριες κ. Μαρία Ανδρουλάκη και κ. Ζωή Μάργαρη, με τις οποίες συζήτησαν διεξοδικά το όλο θέμα και όπως φάνηκε από τη συζήτηση θα χρειαζόταν να κατέβει ερευνητικό κλιμάκιο του Κέντρου στην Κάρπαθο με σκοπό την επιτόπια έρευνα και καταγραφή που θα βοηθούσε στην συγκρότηση ενός αξιόλογου φακέλου υποψηφιότητας του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού» ο οποίος θα κατέληγε στη συνέχεια στην UNESCO. Αμέσως μετά τα Μέλη του Δ.Σ. του Π.ΟΡ.Ο.Κ. είχαν μακρά συνάντηση με τον γνωστό σκηνοθέτη και συνεπή καταγραφέα του πολιτισμού του τόπου μας Αλέξανδρο Λαμπρίδη, που ανέλαβε να δημιουργήσει αφιλοκερδώς το απαραίτητο οπτικό υλικό για τον σχετικό φάκελο.
  6. Εξαιτίας όμως των προβλημάτων που προέκυψαν ως συνέπεια της οικονομικής κατάρρευσης της χώρας μας και των νέων περίπλοκων λειτουργιών της κρατικής μηχανής στο πλαίσιο του «Μνημονίου», αν και το θέμα της ολοκληρωμένης συγκρότησης του αποφασισθέντος προς κατάθεση στην Εθνική Επιτροπή της UNESCO φακέλου σχετικά με το «Ολυμπίτικο Παραδοσιακό Κοινοτικό Γλέντι» βρισκόταν διαρκώς στην πρώτη γραμμή των επιδιώξεων του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.) στο διάστημα 2013-2014, δεν κατέστη τελικά δυνατόν να εξευρεθεί η μικρή απαιτούμενη χρηματοδότηση για την κάθοδο του κλιμακίου του Κ.Ε.Ε.Λ. της Ακαδημίας Αθηνών προς επιτόπια έρευνα στην Κάρπαθο, όπως μας είχε αρμοδίως υποδειχθεί. Στο ίδιο ζήτημα εξακολούθησαν να σκοντάφτουν οι συνεχείς αδιάλειπτες και πείσμονες προσπάθειες του Συμβούλου Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου Γιώργου Τσαμπανάκη, τόσο επί Επαρχίας Μιχάλη Εμμ. Ερωτόκριτου όσο και επί Επαρχίας Γιάννη Γ. Μηνατσή και με την στήριξή τους, τα ακολουθήσαντα έτη 2013-2017. Χαρακτηριστική πάντως για την εξέλιξη του όλου θέματος υπήρξε και η απαθής στάση που κράτησε πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα η νέα διοίκηση του Π.ΟΡ.Ο.Κ. υπό την Προεδρία του κ. Ιωάννη Μηνά Μηνατσή από τα τέλη του έτους 2014 και εντεύθεν…
  7. Έτσι μόλις πρόσφατα και σε μια προσπάθεια να ταραχθούν τα λιμνάζοντα περί το θέμα ύδατα ο υπογράφων εισηγήθηκε αρμοδίως, ως Σύμβουλος Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου στον Έπαρχο κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή να θέσει το χρονίζον θέμα του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού» και όχι βέβαια του «Καθιστού Ολυμπίτικου Κοινοτικού Γλεντιού», όπως εσφαλμένα αναφέρεται τώρα από τον κ. Έπαρχο, στη συνάντηση που θα είχε με την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λυδία Κονιόρδου για τις 16 Απριλίου 2018 στη Ρόδο, στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στην πρωτεύουσα των Δωδεκανήσων. Και πράγματι η σχετική εισήγηση για το συγκεκριμένο θέμα κατατέθηκε, όπως προγραμματίστηκε, αυτοπροσώπως και ενυπογράφως από τον κ. Έπαρχο στην κ. Υπουργό Πολιτισμού. Το περιεχόμενο μάλιστα της συγκεκριμένης εισήγησης κοινοποιήθηκε και στον Δωδεκανησιακό τύπο με το υπ’ αριθ. πρωτ. 892/30-4-2018 δελτίο τύπου της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου, συνταγμένο από τον ίδιο τον κ. Έπαρχο, το οποίο και επισυνάπτεται.

Είναι λοιπόν σαφές σε κάθε καλοπροαίρετο αναγνώστη ότι το κείμενο που δημοσίευσε ο΄Επαρχος Καρπάθου-Κάσου κ. Γιάννης Γ. Μηνατσής περιέχει «μισές αλήθειες» με συνέπεια να δημιουργούνται μέσα από τις γραμμές του ανάλογες εικόνες και στο αναγνωστικό κοινό.

Β. Τα όσα εν συνεχεία ακολούθησαν

  1. Αμέσως μετά την δημοσίευση του δελτίου τύπου και πιο συγκεκριμένα στις 7/5/2018, αποκαλύφθηκε από μισόλογα των εμπλεκομένων ότι είχε μεσολαβήσει λίγους μήνες πριν η οικειοποίηση της ήδη δρομολογημένης και παγκοίνως γνωστής στην Κάρπαθο πρωτοβουλίας για την συγκρότηση της σχετικής με το «Ολυμπίτικο Παραδοσιακό Κοινοτικό Γλέντι» πρότασης. Ακολούθησε η θεματική διαφοροποίησή της από την τετραμελή ομάδα των προσώπων που κατέθεσαν την πρόταση με τον τίτλο « Καρπάθικο Καθιστό γλέντι» προς την Ελληνική Εθνική Επιτροπή της UNESCO. Η ομάδα αυτή απαρτιζόταν από τους: α. Βασιλική Χρυσανθοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνικής Λαογραφίας του Τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, β. Παρασκευή Γ. Κανελλάτου, Εθνομουσικολόγο, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ερευνητικού Κέντρου Ελληνικού Τραγουδήματος, γ. Ηλία Εμμ. Βασιλαρά, Ερευνητή Καρπαθιακής Λαογραφίας, Πρόεδρο του σωματείου «Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου» και                         δ. Ευμορφία Ι. Διακογεωργίου, Εκπαιδευτικό, Τελειόφοιτη στον Κύκλο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών: «Λαογραφικές Σπουδές – Θεωρία και Εφαρμογές του Λαϊκού Πολιτισμού» του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το συγκεκριμένο γεγονός, αξίζει να σημειωθεί, ουδείς τοπικός φορέας γνώριζε στην Όλυμπο ή στην Ολυμπίτικη διασπορά!!!
  2. Ακριβώς στο σημείο αυτό δίνεται και η απάντηση στα γραφόμενα του κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή ότι «Ο Έπαρχος δε γνώριζε ούτε είχε την παραμικρή ενημέρωση από κανέναν». Πώς να γνωρίζει οτιδήποτε σχετικό ο κ. ΄Επαρχος ή οιοσδήποτε άλλος, όταν κανείς απολύτως Καρπάθιος στο νησί μας ή στη διασπορά, πέραν των μελών της προαναφερθείσας τετραμελούς ομάδας, δεν γνώριζε το παραμικρό για το συγκεκριμένο θέμα, εφ’ όσον η κίνησή τους πραγματοποιήθηκε εν κρυπτώ και παραβύστω και παρά τις προβλέψεις των κανονισμών της UNESCO που προνοούν την ύπαρξη ανοιχτής και δημόσιας διαβούλευσης πριν από την κατάθεση οποιασδήποτε σχετικής πρότασης;…
  3. Εξάλλου η τηλεφωνικώς εκφρασθείσα από τον κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή στον υπογράφοντα, αλλά μη συμπεριληφθείσα εν τέλει στο δημοσιευμένο κείμενο, άποψη ότι δήθεν ο Σύμβουλος Πολιτισμού εγνώριζε ήδη το γεγονός της κατάθεσης της «πρότασης» της τετραμελούς ομάδας και εσκεμμένα πρότεινε στον Έπαρχο την πραγματοποίηση της σχετικής εισήγησής του προς την Υπουργό Πολιτισμού είναι παντελώς ανυπόστατη… Η άποψη αυτή είναι προφανές ότι υπακούει σε συνομωσιολογικές αντιλήψεις και πρακτικές, ίδιον άλλων προσώπων, και το μόνο στόχο που υπηρετεί είναι η «θυματοποίηση» του κ. Επάρχου στα μάτια ενός παραπληροφορημένου αναγνωστικού κοινού, ώστε να διευκολυνθεί στην 180˚ στροφή που πραγματοποίησε εσχάτως αναφορικά με το θέμα του «Ολυμπίτικου Κοινοτικού Παραδοσιακού Γλεντιού». Η νέα αυτή θέση του κ. Επάρχου υπακούει σε μια λαϊκίστικη και σίγουρα μη ορθολογική θεώρηση σοβαρών πολιτισμικών ζητημάτων του τόπου, που διευκολύνει όμως, απ’ ότι φαίνεται, την προσέγγιση συγκεκριμένων προδιαγραφών εκλογικού ακροατηρίου της λοιπής Καρπάθου….
  4. Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσον ο επικεφαλής του «Ινστιτούτου Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου» Ομότιμος Καθηγητής Λαογραφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, συνεργάτες του οποίου τυχαίνει να είναι και τα τέσσερα προαναφερθέντα πρόσωπα, όσο και ο Πρόεδρος, παλαιότερα, του τοπικού παραρτήματος του κ. Ηλίας Βασιλαράς, ο οποίος απέκτησε μετέπειτα και τις ιδιότητες του Προέδρου του νεοιδρυθέντος Καρπαθιακού Σωματείου «Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου» και του Αντιπροέδρου του Καρπαθιακού Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Παιδείας (Κ.Ο.ΠΑ.Π.), είχαν κατ’ επανάληψιν και διεξοδικά ενημερωθεί από τον π. Πρόεδρο του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.) & μέχρι προ τινός Σύμβουλο Πολιτισμού της Π.Ε. Καρπάθου-Κάσου Γιώργο Τσαμπανάκη για τις προσπάθειες που βρισκόντουσαν σε εξέλιξη από πλευράς του Π.ΟΡ.Ο.Κ. για την προώθηση του θέματος του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού  Γλεντιού» στην Ελληνική Επιτροπή της  UNESCO, χωρίς ποτέ να εκφέρουν οποιανδήποτε αντίρρηση για το θέμα αυτό…
  5. Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι το σύνολο των υπογραφόντων την πρόταση εγγραφής του «Καρπάθικου Καθιστού Γλεντιού» δεν αγνοούσε την προσπάθεια ευρετηρίασης του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού» στους σχετικούς καταλόγους της UNESCO. Κι αυτό γιατί όλοι τους συμμετείχαν σε εκδήλωση με θέμα την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά που πραγματοποιήθηκε στην Όλυμπο στο πλαίσιο του τέταρτου κύκλου των Μεταπτυχιακών Σεμιναριακών Πανεπιστημιακών Μαθημάτων Λαογραφίας που πραγματοποίησε στην Κάρπαθο από 5 έως 12 Νοεμβρίου 2017 το «Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου». Εκεί ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Λαμπρίδης αναφέρθηκε δημόσια στις πολύχρονες σχετικές προσπάθειες των Ολυμπιτών, εστιάζοντας και προτρέποντας στην ολοκλήρωση του φακέλου για το «Ολυμπίτικο Γλέντι»  (τα σχετικά στιγμιότυπα είναι κινηματογραφημένα). Αντί όμως να συνδράμουν σε αυτή την πρωτοβουλία, όσοι υπέγραψαν τη σχετική πρόταση, απλά προσπάθησαν να την υποσκελίσουν, υποκαθιστώντας το περιεχόμενό της κατά το δοκούν, χωρίς να προηγηθεί καμία δημόσια διαβούλευση ή ενημέρωση, χωρίς να υπάρξει καμία συμμετοχή των αναφερόμενων στην πρόταση κοινοτήτων, καταπατώντας εν τέλει θεμελιώδεις αρχές της σύμβασης της UNESCO για τη διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο πλαίσιο υλοποίησης της οποίας εμπλουτίζεται το Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
  6. Πέραν των όσων αναφέρθηκαν, μοιάζει σχεδόν απίστευτο ότι στις 28 Μαρτίου 2018 συγκλήθηκε το Δ.Σ. του Κ.Ο.Π.Α.Π. το οποίο συνεδρίασε στα Πηγάδια υπό την Προεδρία του Αντιπροέδρου του κ. Ηλία Βασιλαρά με πρώτο θέμα στην ημερήσια διάταξή του την ανατροπή ουσιαστικά της ομόφωνης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου της 31ης Ιανουαρίου 2012 που προέβλεπε το σχηματισμό φακέλου με αναφορά αποκλειστικά και μόνο στην Όλυμπο για την εγγραφή της στους καταλόγους της UNESCO και η οποία βρίσκεται και σήμερα σε ισχύ, πράγμα όχι απλά αντιδεοντολογικό αλλά διοικητικά ανεπίτρεπτο!

Γ. Περί των προσδιορισμών του Γλεντιού 

  1. Είναι εντυπωσιακό πάντως ότι στο δημοσιευθέν κείμενο του Επάρχου κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή χρησιμοποιούνται πέντε διαφορετικοί συνδυασμοί των όρων «Καρπάθικο», «Καθιστό», «Ολυμπίτικο», «Κοινοτικό» και «Γλέντι» που θολώνουν -τυχαία;- τις διαφορές των όρων που χρησιμοποιήθηκαν από μέρους των δύο σχηματοποιημένων πλευρών. Δηλαδή του αρχικού όρου «Ολυμπίτικο Κοινοτικό Παραδοσιακό Γλέντι» που χρησιμοποιήθηκε ήδη από το έτος 2013 από τον Π.ΟΡ.Ο.Κ. και του αδόκιμου όρου «Καρπάθικο Καθιστό Γλέντι» που χρησιμοποιήθηκε από την τετραμελή ομάδα που κατέθεσε τη γνωστή «πρόταση» το έτος 2018.
  2. Πρόκειται ουσιαστικά για δυο διαφορετικούς πολιτισμικούς όρους που αν δεχόταν κανείς την ισχύ του δεύτερου και ήθελε να τους συσχετίσει, θα διαπίστωνε, όπως συμπεραίνει και ο καθηγητής κ. Παύλος Κάβουρας, ότι ο δεύτερος είναι ένα γνήσιο υποσύνολο του πρώτου!

Δ. Οι εξηγήσεις…! 

  1. Σε άλλη απόστροφο του δημοσιευθέντος κειμένου του ο κ. Έπαρχος αναφέρει ότι «…ζήτησε από τον Σύμβουλο Πολιτισμού να του δοθούν εξηγήσεις.» Στην πραγματικότητα επρόκειτο για ένα τηλεφώνημα που διεξήχθη σε φιλικό τόνο στη διάρκεια του οποίου ο κ. Έπαρχος εξέφρασε τον προβληματισμό του για κάποιες αντιδράσεις που προέκυψαν από ορισμένους -όχι καλά πληροφορημένους συμπατριώτες, όπως μπόρεσα να συμπεράνω- από τα Κάτω Χωριά της Καρπάθου, επισημαίνοντας μου ότι δεν έπρεπε να μου διαφεύγει το γεγονός ότι τυγχάνει πολιτικός.
  2. Καθ’ όσον αφορά τις «εξηγήσεις καθεαυτές…» ούτε ζητήθηκαν ούτε και θα μπορούσαν να ζητηθούν, αφενός μεν διότι από την πλευρά μου υποστηρίχτηκε ένα θέμα αυταπόδεικτα σοβαρό και τεκμηριωμένο, αφετέρου δε διότι δεν υπήρχε καμιά υπαλληλική ή ρουσφετολογική σχέση ή οποιαδήποτε άλλη εξάρτηση μεταξύ εμού και του Επαρχείου, εφόσον σε όλα τα χρόνια της θητείας μου υπηρέτησα ως άμισθος την Περιφερειακή Ενότητα Καρπάθου-Κάσου από το έτος 2010 έως και σήμερα.                     Όπως άμισθος υπηρέτησα τα κοινά του τόπου μας σε εκδοτικό, συλλογικό ή αυτοδιοικητικό επίπεδο από το έτος 1985 που πρωτοδραστηριοποιήθηκα στα πατριωτικά μας πράγματα μέχρι και τώρα.                                                                                Σε όλο αυτό το διάστημα είναι γνωστό σε όλους ότι ενεργούσα πάντα με  γνώμονα τη συνείδησή μου και το καλό του τόπου, μένοντας διαχρονικά μακριά από πολιτικές, τοπικιστικές και άλλες σκοπιμότητες.                                                                        Επισήμανα μάλιστα κλείνοντας την τηλεφωνική συνομιλία μας στον κ. Έπαρχο ότι πέραν των δυνητικών πολιτικών επιδιώξεών του υπάρχουν αρχές, αξίες και δικαιώματα τα οποία έρχονται στιγμές που πρέπει κανείς να τα υπερασπιστεί και με προσωπικό κόστος!
  3. Από την πλευρά μου εξάλλου ήμουν αποφασισμένος να υποστηρίξω τη μεριά που είχε το αυταπόδεικτο δίκιο και δεν επρόκειτο, έναντι οιουδήποτε τιμήματος ή άλλου προσωπικού κόστους, να σταματήσω καμιάν απολύτως διαδικασία που βρισκόταν σε εξέλιξη και υπερασπιζόταν αναπαλλοτρίωτα πολιτισμικά δικαιώματα της ανά την υφήλιο σεβαστής ιδιαίτερης πατρίδας μας Ολύμπου!

Ε. Ο δήθεν διχασμός περί το Ολυμπίτικο Παραδοσιακό Γλέντι. 

  1. Ανάμεσα στην «επιχειρηματολογία» του κ. Επάρχου συμπεριλαμβάνεται και η θέση περί της δήθεν καλλιέργειας διχασμού στο νησί της Καρπάθου λόγω της προώθησης της ευρετηρίασης του «Ολυμπίτικου Κοινοτικού Παραδοσιακού Γλεντιού» σε πρώτη φάση στους Εθνικούς Καταλόγους Άϋλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς και εν συνεχεία στους αντίστοιχους Παγκόσμιους Καταλόγους της UNESCO. Άραγε πως δεν απασχόλησε ένα τέτοιο ενδεχόμενο το Επαρχιακό Συμβούλιο Καρπάθου-Κάσου το έτος 2009 και το Δημοτικό Συμβούλιο Καρπάθου το έτος 2012 όταν έπαιρναν τις σχετικές με την προώθηση της εγγραφής αποκλειστικά της Ολύμπου στους καταλόγους της UNESCO ομόφωνες αποφάσεις τους;  Και πότε ακριβώς συνειδητοποίησε ο κ. Έπαρχος πως υφίσταται ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Γιατί όταν συναποφασίζαμε στον Π.ΟΡ.Ο.Κ. την προώθηση του «Ολυμπίτικου Κοινοτικού Παραδοσιακού Γλεντιού» στην UNESCO το 2013 θυμάμαι πως ήταν από τους πλέον ένθερμους οπαδούς της ιδέας. Μήπως αφετηρία των νέων θέσεων του αποτελεί το προσεχές εκλογικό έτος 2019;
  2. Σύμφωνα εξάλλου με τη συλλογιστική του κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή στην προσπάθειά τους να αποφύγουν την εφαρμογή διχαστικών αντιλήψεων μεταξύ των μαθητών της τάξης τους οι δάσκαλοι θα πρέπει του λοιπού να αποφεύγουν την αξιολόγηση των μαθητών τους, εφαρμόζοντας μιαν ισοπεδωτική βαθμολόγηση των πάντων εξαφανίζοντας από το προσκήνιο τους αριστείς….
  3. Δεν θα αποφύγω τον πειρασμό να πω, πως πολλές από τις αντιδράσεις μερίδας ανενημέρωτων συμπατριωτών μας θυμίζουν τις αντιλήψεις των μικρών μαθητών του εξαταξίου Γυμνασίου Απερίου των δεκαετιών του 1950 και 60, όπως μας τις περιγράφουν αυτοί που τις έζησαν.
  4. Είναι πάντως προφανές ότι το τελευταίο διάστημα εξελίσσεται μια συνειδητή επιχείρηση διέγερσης των ποικίλων μικροτοπικισμών της λοιπής Καρπάθου προς εξασφάλιση λαϊκού ερείσματος στις ως σήμερα εφαρμοσθείσες πρακτικές όσων επιχείρησαν με επιμονή να υλοποιήσουν την ισοπεδωτική τους λογική εις βάρος της Ολύμπου.
  5. Όσο για τις μεσοβέζικες λύσεις που από διάφορες πλευρές προτείνονται πρέπει να πω πως το δίκιο ή αποδίδεται ολόκληρο ή δεν αποδίδεται καθόλου. Κι όσοι αποδέχονται ασμένως τις λεγόμενες «Σολομώντειες λύσεις» είναι -όπως μας διδάσκει η Παλαιά διαθήκη- αυτοί που καταφανώς έχουν άδικο!…

Στ. Η αλήθεια περί το Ολυμπίτικο Παραδοσιακό Γλέντι και περί την Όλυμπο. 

  1. Σύμφωνα με τη γνωστή ρήση του Διονυσίου Σολωμού «Το έθνος πρέπει να θεωρεί εθνικό ό,τι είναι αληθές». Έτσι και στην ιδιαίτερη πατρίδα μας Κάρπαθο θα πρέπει να θεωρούμε πατριωτικό ό,τι είναι αληθές και σύμφωνο με την τεκμηριωμένη επιστημονική έρευνα η οποία έχει ήδη αποφανθεί ότι «το παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου υπερτερεί όλων των άλλων μορφών γλεντιού στην περιοχή αναφοράς (που δεν περιορίζεται στο νησί της Καρπάθου) και διακρίνεται από τα υπόλοιπα όχι απλά ως μια διαφορά βαθμού αλλά ως διαφορά τάξης!» (Καθηγητής Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Παύλος Κάβουρας).
  2. Ο Ελβετός Εθνομουσικολόγος Samuel Baud-Bovy εξάλλου στο έργο του «Chansons du Dodecanese», δημοσιευμένο στο Παρίσι το έτος 1938, παραλληλίζει ορθά την ποικιλία των μουσικών ιδιωμάτων της Καρπάθου με εκείνη των γλωσσικών της ιδιωμάτων διακρίνοντας χωρίς δισταγμό την βορεινή της ζώνη με κέντρο την Όλυμπο από την υπόλοιπη Κάρπαθο (t. II, p. 225). Άρα η απολύτως διακριτή ταυτότητα του Ολυμπίτικου παραδοσιακού γλεντιού δεν είναι ούτε ευφυολόγημα, ούτε κάποια νεότερη διαπίστωση.
  3. Και δεν μπορώ στο σημείο αυτό να μην υπομνήσω την άποψη που είχε εκφράσει ο αείμνηστος Καθηγητής Λαογραφίας Δημήτριος Λουκάτος στα τέλη της δεκαετίας το 1960 στον τότε πρωτοετή φοιτητή της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και μετέπειτα συνάδελφό του Μηνά Αλ. Αλεξιάδη, ο οποίος -σύμφωνα με την αφήγηση του τελευταίου- είχε ονομάσει την Όλυμπο της Καρπάθου «το λαογραφικότερο χωριό της Ελλάδας!». Πολύ θα ήθελα, η αλήθεια, να ρωτήσω τον Καθηγητή κ. Αλεξιάδη αν εμπέδωσε την άποψη του τότε δασκάλου του ή αν εμφορείται σήμερα από αντιλήψεις ανάλογες αυτών των συνεργατών του…
  4. Υποχρεούμαι τέλος να παραθέσω και την προσφάτως εκφρασθείσα άποψη του διεθνούς φήμης συμπατριώτη μας Αρχιμουσικού Angelo Cavallaro πως: «Ότι ακούγεται για την Κάρπαθο έξω από τα όρια της Ελλάδας έχει το όνομα ΟΛΥΜΠΟΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ!»…

Ζ. Μερικές γενικές παρατηρήσεις για το θέμα.                                                     

  1. Κανένας από την πλευρά των Ολυμπιτών και των φίλων της Ολύμπου που κατέθεσαν προ καιρού στο ΥΠ.ΠΟ. την ήδη αναφερθείσα ένσταση δεν εκφράστηκε καθοιονδήποτε τρόπο αρνητικά για οποιανδήποτε άλλη κοινότητα συμπατριωτών μας Καρπαθίων τον λαϊκό πολιτισμό των οποίων θεωρούμε απολύτως σεβαστό. Το μόνο που έπραξαν, γεγονός που μπορεί να διαπιστώσει κανείς διαβάζοντας προσεκτικά και νηφάλια το κείμενο της κατατεθείσας ένστασης, ήταν να υπερασπιστούν την Όλυμπο και τον πολιτισμό της απέναντι σε μια κίνηση που επιχείρησε, παρακάμπτοντας τις πρωτοβουλίες της Ολυμπίτικης κοινωνίας, να χειραγωγήσει τον πολιτισμικό της θησαυρό ερήμην των νομίμων κληρονόμων του, θαμπώνοντας ταυτόχρονα βάναυσα την εξαιρετική του λάμψη.
  2. Στην προσπάθειά της να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα η γνωστή τετραμελής ομάδα επικαλέστηκε την χρονική καθυστέρηση που παρουσιάστηκε στην εξέλιξη της πρωτοβουλίας εγγραφής του «Ολυμπίτικου παραδοσιακού κοινοτικού γλεντιού» ως δήθεν αφορμή για την ανάληψη της «πρωτοβουλίας» της… Όμως καμιά διάταξη στον κανονισμό της UNESCO δεν προβλέπει χρονομέτρηση των αναλαμβανόμενων σχετικών πρωτοβουλιών και προ παντός κανένα από τα μέλη της δεν διορίστηκε «χρονομέτρης» της προσπάθειάς μας.
  3. Όσο κι αν θέλει ν’ αποφύγει κανείς μια τέτοιαν αντιστοίχιση διαπιστώνει δυστυχώς την ύπαρξη μιας εξαιρετικής αναλογίας ανάμεσα στη στενόκαρδη αντιμετώπιση της οποίας τυγχάνει η Όλυμπος στο θέμα του παραδοσιακού της γλεντιού από ορισμένους κύκλους και στην εφάμιλλα στενόκαρδη αντιμετώπιση που έτυχε το σπουδαίο ιστορικό γεγονός της Καρπαθιακής Επανάστασης της 5ης Οκτωβρίου 1944 από σημαντική μερίδα συμπατριωτών μας οι οποίοι χρειάστηκαν 70 και πλέον χρόνια για να αναγνωρίσουν την αγωνιστική πρωτοπορία των Μενετιατών στις τότε εξελίξεις. Ελπίζω οι συγκεκριμένοι κύκλοι να μην χρειαστούν άλλα 70 χρόνια για να αναγνωρίσουν την από δεκαετίες εδραιωμένη στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα πολιτισμική βαρύτητα της Ολύμπου!
  4. Θέλω τέλος να πω σε ορισμένους συμπατριώτες που εμφορούνται από μια «προκρούστεια λογική» ότι οκτώ (8) χρόνια κοινής, καταναγκαστικής διοικητικής συνύπαρξης στο πλαίσιο του «Καλλικράτη», δεν ακυρώνουν αιώνες ξεχωριστής ιστορικής και αυτοδύναμης πολιτισμικής πορείας των διαφορετικών κοινοτικών οντοτήτων της Καρπάθου. Ούτε και μπορούν να ακυρώσουν την πολιτισμική πολυμορφία του τόπου μας που αποτελεί και την πεμπτουσία του πολιτισμικού του πλούτου. Η ευκταία και πολυπόθητη Καρπαθιακή Ενότητα δεν θα ’ρθει μέσα από την απερίσκεπτη πολιτισμική ισοπέδωση του νησιού μας που το φτωχαίνει καταλυτικά, αλλά μέσα από την «Ένωση των Διαφορετικοτήτων μας» όπως έλεγε ο Μαχάτμα Γκάντι μιλώντας, σε άλλη ασφαλώς κλίμακα, για την Ινδία.

Η. Σχετικά με την αυτοβούλως υποβληθείσα παραίτηση του Συμβούλου Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου τον Έπαρχο Καρπάθου Κάσου κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή.                                                       

  1. Όπως από νωρίς μου ζήτησε ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος για Θέματα Πολιτισμού Δωδεκανήσου κ. Κάλλιστος Διακογεωργίου στα τέλη Μαΐου ή το αργότερο στις αρχές Ιουνίου ε.έ. θα έπρεπε, κατά τη συνήθη διαδικασία, να κατατεθούν από τον κ. Έπαρχο προς έγκριση στην Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, οι κοστολογημένες προτάσεις των φετινών θερινών πολιτισμικών εκδηλώσεων του θεσμοθετημένου κύκλου της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου «ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΟΣΤΡΙΑ-2018». Για το σκοπό αυτό επιχείρησα κατ’ επανάληψιν να έρθω σε επαφή με τον κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή, ώστε να επισπευσθεί η προώθηση του όλου θέματος, πολύ περισσότερο αφού ο αρμόδιος υπάλληλος του Επαρχείου βρισκόταν την περίοδο εκείνη σε άδεια. Παρά το επείγον όμως του πράγματος δεν κατέστη δυνατόν να συνεννοηθούμε με τον κ. Έπαρχο για το θέμα, με αποτέλεσμα να γίνει εμφανής ο κίνδυνος ματαίωσης του συνόλου των θερινών μας εκδηλώσεων καθώς σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη πρακτική απαιτούνται κατ’ ελάχιστον όριο πενήντα (50) περίπου μέρες για την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων διαδικασιών στις υπηρεσίες της Περιφέρειας.
  2. Για το λόγο αυτό στις 6 Ιουνίου αναγκάστηκα να του στείλω γραπτή επιστολή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (η οποία και επισυνάπτεται) όπου του ανέλυα τους κινδύνους που προέκυπταν από τις άσκοπες αυτές καθυστερήσεις. Κίνδυνοι που θα μπορούσαν να εκθέσουν ανεπανόρθωτα το Επαρχείο Καρπάθου-Κάσου και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σε απολύτως σεβαστά πρόσωπα με τα οποία είχαμε ήδη συνεννοηθεί στο πλαίσιο των σχεδιασμών μας, όπως ο συμπατριώτης μας Αρχιμουσικός κ. Angelo Cavallaro, ο επίσης συμπατριώτης μας Επίτιμος Πρόξενος της Ελληνικής Δημοκρατίας στο Βασίλειο της Μαλαισίας κ. Μανώλης Ν. Νιοτής, η Πρόεδρος του Ιδρύματος Πολιτισμού και Εκπαίδευσης ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΕΝΤΑΚΗΣ κ. Έφη Λεντάκη και η Δωδεκανήσια παραδοσιακή τραγουδίστρια κ. Καίτη Κουλιά, κάτι που επ’ ουδενί δεν θα έπρεπε να συμβεί.
  3. Πέραν αυτών στις 14 Ιουνίου πληροφορήθηκα έκπληκτος μέσα στην αίθουσα του Υπουργείου Πολιτισμού και στη διάρκεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε εκεί αναφορικά με την κατατεθείσα για εγγραφή στον Κατάλογο του Ελληνικού Ευρετηρίου Άϋλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς της UNESCO πρόταση του «Καθιστού Καρπάθικου Γλεντιού» από τον Αντιπρόεδρο του Καρπαθιακού Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Παιδείας (Κ.Ο.Π.Α.Π.) κ. Ηλία Βασιλαρά, ότι ο κ. Έπαρχος εξέφρασε δημόσια την άποψη πως «ο Σύμβουλος Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Γ. Τσαμπανάκης του έριξε πεπονόφλουδα» στο ζήτημα της εισήγησης υπέρ του «Παραδοσιακού Κοινοτικού Ολυμπίτικου Γλεντιού» στην Υπουργό Πολιτισμού κ. Λυδία Κονιόρδου, πράγμα που εκεί άκουγα για πρώτη φορά!
  4. Την επομένη επιχείρησα, όπως όφειλα, να επικοινωνήσω τηλεφωνικά με τον κ. Έπαρχο προς αποσαφήνιση του προκύψαντος ζητήματος. Στην επικοινωνία μας μάλιστα αυτήν ο κ. Μηνατσής επιβεβαίωσε τα λεχθέντα με την διευκρίνιση ότι «αναγκάστηκε να τα πει γιατί ήρθε σε δύσκολη θέση».
  5. Έτσι επειδή αφενός η απραξία στο θέμα των φετινών θερινών εκδηλώσεων παρατεινόταν από πλευράς του κ. Επάρχου με τον κίνδυνο του φιάσκου να διαγράφεται στον ορίζοντα και αφετέρου επειδή έκρινα την προαναφερθείσα τοποθέτησή του κ. Μηνατσή μειωτική για το πρόσωπό μου και ανεύθυνη για τον ίδιο, αποφάσισα αυτοπροαιρέτως και χωρίς να διστάσω ούτε στιγμή να του υποβάλω στις 15 Ιουνίου ε. έ. την έγγραφη παραίτησή μου (που επίσης επισυνάπτεται) από τη θέση του Συμβούλου Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι η ιστορία θα αποδώσει τις όποιες ευθύνες ανήκουν σε έναν έκαστο εξ ημών.
  6. Προβληματίζει βέβαια κάθε νουνεχή άνθρωπο το γεγονός ότι ο κ. Έπαρχος δεν αποσαφηνίζει στο δημοσιευθέν κείμενό του τα ακριβή δεδομένα της παραιτήσεώς μου, αφήνοντας τεχνηέντως να αιωρούνται και άλλα πιθανά ενδεχόμενα περί το θέμα αυτό!…

Θ. Σύντομη αναφορά στη δράση και στα πιστεύω του υπογράφοντος για τον πολιτισμό των νησιών της Καρπάθου και της Κάσου.

Θα κλείσω την παρούσα διεξοδική απάντησή μου στον Έπαρχο Καρπάθου-Κάσου κ. Γιάννη Γ. Μηνατσή με μια σύντομη, σχεδόν τηλεγραφική, αναφορά σε βασικούς σταθμούς της δράσης του υπογράφοντος στον τομέα του πολιτισμού των νησιών της Περιφερειακής μας Ενότητας που υλοποιήθηκαν στη διάρκεια μόνο της θητείας του νυν Επάρχου, κάνοντας περήφανο τον τόπο μας, τους συμπατριώτες μας και τα νησιά μας Καρπάθο και Κάσο στο σύνολό τους. Οι εξαιρετικά σημαντικοί αυτοί σταθμοί δείχνουν νομίζω όχι μόνο τις άδολες προσπάθειες που εξελίχθηκαν και τον κόπο που καταβλήθηκε για την ανάδειξη σε μακροπρόθεσμη βάση του τοπικού μας πολιτισμού και της λαμπρής ιστορίας μας, αλλά τόσο το εύρος όσο και την πρωτοτυπία των σχετικών πρωτοβουλιών, δεδομένα ικανά να οδηγήσουν τους αναγνώστες στο να εξάγουν τα σωστά συμπεράσματα για τα πιστεύω και τις πρακτικές του επί σειρά ετών Συμβούλου Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

ΕΤΟΣ 2015

Α. ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ

  1. Ρόδος, 8 Μαρτίου 2015  Προβολή του νεοδημιουργηθέντος ντοκιμαντέρ «Κάρπαθος: Από τους μύθους ως την Ένωση με την Ελλάδα» (Σε συνεργασία με τον Σύλλογο των Απανταχού Καρπαθίων και τον Παγκαρπαθιακό Σύλλογο Ρόδου)
  2. Πηγάδια, 15 Απριλίου 2015  – Τιμητική εκδήλωση για τα 80 χρόνια (1935 – 2015) από την απρόσμενη άφιξη του Εθνάρχη Ελευθερίου Βενιζέλου στην Κάσο και στην Κάρπαθο και από τα εγκαίνια του κτιρίου των Διοικητηρίων της Καρπάθου.
  3. Σίφνος, 12 – 14 Ιουλίου 2015 –Συμμετοχή της Καρπάθου στην 5η Συνάντηση Παραδοσιακής Μουσικής Νέων Νοτίου Αιγαίου
  4. Αρκάσα, 4 Αυγούστου 2015 –Παρουσίαση του βιβλίου «Σημάδια και Σμίλη» της Ριγώς Βασιλαράκη – Σκευοφύλακα.  (Σε συνεργασία με την Ενοριακή Εκκλησιαστική Επιτροπή του Ι. Ν. Υπαπαντής του Κυρίου της Αρκάσας)       

Β. ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΣΟΥ

  1. Σίφνος, 12 – 14 Ιουλίου 2015-Συμμετοχή της Κάσου στην 5η Συνάντηση Παραδοσιακής Μουσικής Νέων Νοτίου Αιγαίου
  2. Κάσος, 9 – 11 Σεπτεμβρίου 2015 –Διοργάνωση 8ης Συνάντησης Λύρας και Οργάνων με δοξάρι Κάσου (Σε συνεργασία με τον Δήμο Κάσου)    

ΕΤΟΣ 2016

Α. ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ

  1. Λέρος, 3 – 4 – 5 Μαΐου 2016 –Συμμετοχή της Καρπάθου στο 4ο Φεστιβάλ – Συνέδριο Παραδοσιακής Δωδεκανησιακής Μουσικής για νέους.
  2. Ρόδος, 27 Οκτωβρίου 2016 Εκδήλωση τιμής αφιερωμένης στα 90 χρόνια από τη βίαιη υποστολή της Ιταλικής σημαίας από τον ιστό του Βενετοκλείου Γυμνασίου Ρόδου από τρεις πατριώτες μαθητές μεταξύ των οποίων ο Γεώργιος Βασιλείου Χαλκιάς (1907 – 1978) από τα Σπόα της Καρπάθου και αποκαλυπτήρια αναθηματικού μνημείου αφιερωμένου στην ηρωική τους πράξη. (Σε συνεργασία με το Δήμο Ροδίων και την Ομοσπονδία Δωδεκανησιακών Παροικιακών Σωματείων Ρόδου)

Β. ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΣΟΥ

  1. Φρυ Κάσου, 7 – 10 Αυγούστου 2016 –Διοργάνωση 2ου Κασιολογικού Συμποσίου – Παρουσίαση του Α΄ τόμου του περιοδικού ΚΑΣΙΑΚΑ (Πρακτικά 1ου Κασιολογικού Συμποσίου – 2014 / ΧΟΡΗΓΙΑ ΑΘΗΝΑΪΚΗΣ ΖΥΘΟΠΟΙΪΑΣ-Διευθύνων Σύμβουλος Μηνάς Μαυρικάκης) (Συνδιοργάνωση με το Δήμο Κάσου)

ΕΤΟΣ 2017

Α. ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ                                                                                                   

  1. Πηγάδια, 18 Αυγούστου 2017 (Τελετή ονοματοδοσίας αιθουσών του Διοικητηρίου Καρπάθου – Εγκαίνια αίθουσας εκδηλώσεων Επαρχείου)                                                     Διοργάνωση ημερίδας με σκοπό την απόδοση τιμής στους ήρωες συμπατριώτες μας Επαναστάτες του 1821 Χατζηλία Οικονόμου-Παραστάτη Καρπάθου και Πλοίαρχο Μάρκο Μαλλιαράκη-Παραστάτη Κάσου.  (Σε συνεργασία με το Κ.Κ.Ε.Π.) 
  2. Αρκάσα, 27 Αυγούστου 2017 Παρουσίαση Θοδωρή Λιβάνιου: «Οι Καρπάθιοι στη Σέριφο τον 19ο και 20ο αι.» (Σε συνεργασία με την Ενοριακή Εκκλησιαστική Επιτροπή Ι. Ν. ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ Αρκάσας Καρπάθου, τον Αναπτυξιακό Σύλλογο Αρκάσα Καρπάθου «Η ΑΡΚΑΣΕΙΑ» και τον Σύλλογο των Απανταχού Αρκασιωτών Καρπάθου «Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ»)
  3. Πηγάδια, Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2017 Παρουσίαση του μυθιστορήματος του Νίκου Κωνσταντινίδη «Αθανασία».
  4. Όθος – Απέρι – Πηγάδια 4 – 5 – 6 Σεπτεμβρίου 2017  –Παραστάσεις του θιάσου του Ζαχαρία Αγγελάκου με το θεατρικό έργο: «Για γέλια και για κλάματα».

Β. ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΣΟΥ

  1. Καλοσκοπή (Κουκουβίστα) Φωκίδας, 5 Ιουνίου 2017 Συμμετοχή της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου – Κάσου στις εκδηλώσεις τιμής και μνήμης για τη μάχη στην Αγία Τριάδα Καλοσκοπής (Κουκουβίστας) Φωκίδας (Ιανουάριος 1944), 30 χρόνια μετά τον εντοπισμό του τάφου του ήρωα της Εθνικής μας Αντίστασης Μιχαήλ Εμμ. Κουτλάκη (1922 – 1944) από την Κάσο, που έπεσε στη μάχη αυτή. (Σε συνεργασία με την Ομοσπονδία Δωδεκανησιακών Παροικιακών Σωματείων Αθηνών – Πειραιώς, την Δωδεκανησιακή Μέλισσα (Αθηνών) και τον Σύλλογο των εν Ελλάδι Κασίων).
  2. Πάτμος, 24-27 Ιουνίου 2017Συμμετοχή του Δήμου Κάσου στο «9ο Φεστιβάλ Γεύσης και Παράδοσης Αιγαίου»  (Με τη μεσολάβηση της Π. Ε. Καρπάθου-Κάσου).    
  3. Αγία Μαρίνα Κάσου, 10 – 12 Σεπτεμβρίου 2017 9η Συνάντηση Λύρας και Οργάνων με δοξάρι Κάσου – 2017 (Συνδιοργάνωση με το Δήμο Κάσου ΚΟ.Δ.Ε.ΔΗ.Κ.)                                                                  

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΟΣΤΡΙΑΣ 2018

Α. ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ

  1. Πηγάδια Καρπάθου, 3 Αυγούστου 2018  –Μουσική Εκδήλωση με το συγκρότημα της Καίτης Κουλιά – Νησιώτικη μουσική και τραγούδια.
  2. Διαφάνι Καρπάθου, 10 Αυγούστου 2018 Αφιερωματική εκδήλωση για τα 30 χρόνια Εθνικής Υπηρεσίας του, Ολυμπίτικης καταγωγής, Έλληνα Επίτιμου Προξένου στη Μαλαισία Μανώλη Νικ. Νιοτή  (1988 – 2018). (Συνδιοργάνωση με τον Πολιτιστικό και Εξωραϊστικό Σύλλογο Διαφανίου «Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ»)                                            
  3. Μενετές Καρπάθου, 21 Αυγούστου 2018 –Τιμητική εκδήλωση για τον διεθνούς φήμης, Μενετιάτικης καταγωγής,  Αρχιμουσικό Angelo Cavallaro. (Συνδιοργάνωση με τους Μενετιάτικους τοπικούς φορείς)                                                                           
  4. Σύρος, 23 – 26 Σεπτεμβρίου 2018 Συμμετοχή της Καρπάθου στην 3η (16η)Μουσική Συνάντηση Λαϊκών Πνευστών Αιγαίου και  στην 6η Συνάντηση Παραδοσιακής Μουσικής Νέων Νοτίου Αιγαίου
  5. Σέριφος, Τέλη Σεπτεμβρίου 2017 Παρουσίαση Θοδωρή Λιβάνιου: «Οι Καρπάθιοι στη Σέριφο τον 19ο και 20ο αι.»(Σε συνεργασία με τον Δήμο Σερίφου)
  6. Ρόδος, 26 Οκτωβρίου 2018  Ημερίδα για τον ΑΝΔΡΕΑ ΛΕΝΤΑΚΗ στη Ρόδο.                    (Συνδιοργάνωση με το Ίδρυμα Πολιτισμού και Εκπαίδευσης «ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΕΝΤΑΚΗΣ», την Ομοσπονδία Παροικιακών Δωδεκανησιακών Σωματείων Ρόδου, τον Παγκαρπαθιακό Σύλλογο Ρόδου και την Αδελφότητα Ολυμπιτών Ρόδου «Η ΒΡΥΚΟΥΣ»)  

Β. ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΣΟΥ

  1. Φρυ Κάσου, 4 Αυγούστου 2018 Μουσική Εκδήλωση με το συγκρότημα της Καίτης Κουλιά – Νησιώτικη μουσική και τραγούδια.
  2. Σύρος, 23 – 26 Σεπτεμβρίου 2018 Συμμετοχή της Κάσου στην 3η (16η)Μουσική Συνάντηση Λαϊκών Πνευστών Αιγαίου και  στην 6η Συνάντηση Παραδοσιακής Μουσικής Νέων Νοτίου Αιγαίου.

Γ. ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΤΟΠΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

  1. Έκδοση Πρακτικών 2ου Κασιολογικού Συμποσίου – 2016             

Ολοκληρώνω τέλος το κείμενό μου με την παράθεση ορισμένων επιπλέον χαρακτηριστικών προτάσεων ή πρωτοβουλιών που είναι γνωστό ότι ξεκίνησαν από τον υπογράφοντα τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν ολοκληρώθηκαν για λόγους που ξεφεύγουν κατά πολύ από τις δικές του δυνατότητες:

  • 2016, Διασύνδεση του ενεργειακού δικτύου των νησιών μας Καρπάθου και Κάσου με τον υπό κατασκευή υποθαλάσσιο ηλεκτρικό αγωγό EuroAsia InterConnector που θα συνδέει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Ευρώπη μέσω Ελλάδας.
  • 2017, Επίσημη ανακήρυξη της Κάσου σε Ηρωικό Νησί είτε μέσω της Βουλής των Ελλήνων, με τη βοήθεια του Υπουργείου των Εσωτερικών, είτε με την έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος.
  • 2017, Κατασκευή Προτομής του Κασιώτη Ήρωα του 1821 Μάρκου Μαλλαράκη στην οδό των Ηρώων στο Πεδίο του Άρεως στην Αθήνα με την βοήθεια του αρμόδιου τμήματος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
  • 2018, Επίσημος εορτασμός στο νησί μας τον Αύγουστο του 2018 των 230 χρόνων από την Ναυμαχία της Καρπάθου (1788-2018), παρουσία Ρωσικής ναυτικής Μοίρας, με αποκαλυπτήρια ανδριάντα του ναυμάχου Λάμπρου Κατσώνη για την εντελώς ανέξοδη κατασκευή του οποίου προσφέρθηκε ως χορηγός το «Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Ιβάν Σαββίδη» το οποίο εστιάζει απλόχερα στην ανάδειξη των Ελληνορωσικών σχέσεων (που όμως δεν ανταποκρινόταν, όπως φάνηκε, στις προτιμήσεις των ποικιλωνύμων διοικούντων του τόπου μας!)
  • 2018, Διοργάνωση του 3ου Κασιολογικού Συμποσίου στην Κάσο.
  • 2018, Συντονισμός των συγγενών των Καρπαθίων και Κασίων πεσόντων του Αλβανικού Μετώπου που θυσιάστηκαν στη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου του 1940-41 για τον εντοπισμό των λειψάνων των ηρώων μας και τον ενταφιασμό τους στην αιματοβαμμένη γη της Βορείου Ηπείρου.

Ως κατακλείδα του παρόντος απαντητικού άρθρου μου σημειώνω την πρόθεσή μου να μην δώσω καθοιονδήποτε τρόπο συνέχεια στο προκύψαν θέμα το οποίο θεωρώ ήδη εξαντλημένο.

Advertisements

About mkskoulios

Editor, researcher, writer
This entry was posted in Αγγελίες-Ανακοινώσεις-Δελτία Τύπου- Προσκλήσεις, Οι συνεργάτες μας, Πρόλογος, Πολιτιστικές εκδηλώσεις, Σύντομες Ειδήσεις. Bookmark the permalink.