ΠΡΟΣ την Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, 3ης Σεπτεμβρίου 42, 104 33 ΑΘΗΝΑ

 ΕΝΣΤΑΣΗ: Των αυτοδιοικητικών & συλλογικών φορέων των Ολυμπιτών της Καρπάθου 2) Των ανά  την υφήλιο διασπαρμένων Ολυμπιτών και 3) Των απανταχού ευρισκομένων ερευνητών και φίλων της Ολύμπου

Για την εν κρυπτώ και παραβύστω κατατεθείσα προς ένταξη στο Ελληνικό Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτισμικής Κληρονομιάςτης UNESCO πρόταση σχετικά με το «Καθιστό Καρπάθικο Γλέντι».

Όλυμπος Καρπάθου, 25/5/2018

Αρ. Πρωτ. ΥΠΠΟΑ/ΔΝΠΚ/258027/184609/790/1-6-2018

Επισυναπτόμενα:

  1. a. Ομόφωνες Αποφάσεις Νομαρχιακού Συμβουλίου Δωδεκανήσου (88/2007 & 87/2008)

β.  Εισήγηση της Αν. Γεν. Γραμματέως του Οργανισμού Πόλεων – Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς Λη Μηναΐδη στο Παγκαρπαθιακό Συνέδριο με θέμα «Τουριστική ανάπτυξη της Καρπάθου και πολιτιστική κληρονομιά των Καρπαθίων» (24/8/2008).

γ. Ομόφωνη Απόφαση Επαρχιακού Συμβουλίου Καρπάθου – Κάσου (Αποφ. υπ’ αριθ. 14 της 15ης/5/2009, πρακ. 35/2009)

δ. Ομόφωνη Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου (Αποφ. υπ’ αριθ. 8 της 31ης/1/2012, πρακ. 1/2012)

ε. Εισήγηση της Αν. Γεν. Γραμματέως του Οργανισμού Πόλεων – Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς Λη Μηναΐδη στο 2ο Πaγκαρπαθιακό Συνέδριο (20/8/2012).                                             

στ.Πρόταση Τετραμελούς Ομάδας Ειδημόνων προς την Ελληνική Εθνική  Επιτροπή Άϋλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς της UNESCO (Φεβρ. 2018)

ζ. Πρόσκληση Συνεδρίασης Δ.Σ. Καρπαθιακού Οργανισμού Πολιτισμού Aθλητισμού και Παιδείας (Κ.Ο.Π.Α.Π.) (23/3/2018)

η.  Δελτίο Τύπου Π.Ε. Καρπάθου – Κάσου (30/4/2018)

θ.  Αποσπάσματα Καρπαθίων και άλλων συγγραφέων αναφερόμενα στην Όλυμπο.  

Έκπληκτοι, αν όχι εμβρόντητοι, σύμπαντες οι Ολυμπίτες της Καρπάθου και της Ολυμπίτικης διασποράς πληροφορήθηκαν λίγες μόλις μέρες πριν και μάλιστα εκ παραδρομής, ότι προ ολίγων μηνών κατατέθηκε πρόταση με θέμα το «Καθιστό Καρπάθικο Γλέντι» από τέσσερα πρόσωπα σχετιζόμενα άμεσα με το ονομαζόμενο «Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου» του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών του οποίου προΐσταται ο Oμότιμος Καθηγητής Λαογραφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης και έλαβε ήδη, όπως  ισχυρίζονται, προέγκριση για ένταξη στο Ελληνικό Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς της UNESCO.  Τα πρόσωπα αυτά είναι:

  • Βασιλική Χρυσανθοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνικής Λαογραφίας του Τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών,
  • Παρασκευή Γ. Κανελλάτου, Εθνομουσικολόγος, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ερευνητικού Κέντρου Ελληνικού Τραγουδήματος,
  • Ηλίας Εμμ. Βασιλαράς, Ερευνητής Καρπαθιακής Λαογραφίας, Πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος Καρπάθου του Ινστιτούτου Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου και
  • Ευμορφία Ι. Διακογεωργίου, Εκπαιδευτικός, Τελειόφοιτη στον Κύκλο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών: «Λαογραφικές Σπουδές – Θεωρία και Εφαρμογές του Λαϊκού Πολιτισμού» του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Υπάρχουν η αλήθεια πολλά, εντυπωσιακά και αξιοπερίεργα γεγονότα και πρακτικές που αφορούν την υπόθεση αυτή και αφήνουν τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία έκθετη στα μάτια κάθε λογικού και έντιμου ανθρώπου.

  1. Είναι τοις πάσι γνωστό στην Κάρπαθο και πέραν αυτής ότι η πρώτη νύξη για θέματα UNESCO στην Κάρπαθο έγινε από την πλέον αρμόδια στο ζήτημα αυτό συμπατριώτισσά μας Λη Μηναΐδη, Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέα του Οργανισμού Πόλεων – Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ως συμμετέχουσα στο Παγκαρπαθιακό Συνέδριο, τη σύγκληση του οποίου αποφάσισε η Αυτοδιοίκητη ακόμη τότε Κοινότητα Ολύμπου Καρπάθου και πραγματοποιήθηκε στο νησί μας με την οικονομική και οργανωτική της αρωγή το θέρος του 2008 επί Προεδρίας Κωστή Τσαμπανάκη. Το Συνέδριο αυτό που έλαβε χώρα στην Όλυμπο και στα Πηγάδια στις 24 και 25 Αυγούστου 2008 συνδιοργανώθηκε από τους: α. Σύλλογο των Απανταχού Καρπαθίων (επί Προεδρίας Φραγκίσκης Σταυράκη), β. Παγκαρπαθιακό Σύλλογο Ρόδου, γ. την Αδελφότητα των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου «Η Δήμητρα», όλους τους Ολυμπίτικους και όλους σχεδόν τους τοπικούς Καρπαθιακούς φορείς με θέμα: «Τουριστική ανάπτυξη της Καρπάθου και πολιτιστική κληρονομιά των Καρπαθίων».

Στις εργασίες του Συνεδρίου προήδρευσαν ο αείμνηστος συμπατριώτης μας Ομότιμος Καθηγητής Λογιστικής και Ελεγκτικής  του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Εμμανουήλ Ι. Σακέλλης και ο τότε Έπαρχος Καρπάθου-Κάσου Μιχάλης Ερωτόκριτος.  Περισσότερο συγκεκριμένα το θέμα της εισήγησης της Λη Μηναΐδη ήταν:  «Πολιτιστικές παραδόσεις της Καρπάθου με εστίαση στην Όλυμπο. Εθνική και διεθνής αναγνώριση, προστασία και προβολή» εισήγηση η οποία και επικροτήθηκε ένθερμα πλέον οιασδήποτε άλλης από τους συμμετέχοντες συνέδρους και όλους τους παρευρισκόμενους.

  1. Σύντομα κατέστη σαφές ότι για ποικίλους λόγους, που δεν είναι της παρούσης, το θέμα της UNESCO θα έπρεπε να εξακολουθήσει να απασχολεί την Όλυμπο και τους Ολυμπίτες με διαφοροποιημένη όμως στόχευση που θα σχετιζόταν με τον μοναδικό και παγκόσμια γνωστό άυλο πολιτισμό του συγκεκριμένου τόπου. Στις 31 Ιανουαρίου 2012 μάλιστα, κατόπιν σχετικής προτάσεως του τότε Νομαρχιακού Συμβούλου Γιώργου Ηλ. Ζωγραφίδη και σε συνέχεια προηγούμενης πρωτοβουλίας του, ψηφίστηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο Καρπάθου, επί Δημαρχίας Μιχάλη Χανιώτη η υπ’ αριθμόν 08/2012 επισυναπτόμενη ομόφωνη απόφαση που προέβλεπε ρητώς και κατηγορηματικώς «… τη συγκρότηση φακέλου στήριξης της υποψηφιότητας της Τοπικής Κοινότητας Ολύμπου Καρπάθου ως υποψήφιας για ένταξη στους καταλόγους Πολιτισμικής Κληρονομιάς της UNESCO …»
  2. Το καλοκαίρι που ακολούθησε και πιο συγκεκριμένα στις 20 Αυγούστου 2012 συγκλήθηκε και πάλι στην Όλυμπο της Καρπάθου από την Αδελφότητα των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου «Η Δήμητρα» σε συνεργασία με τον Δήμο Καρπάθου και τους άλλους Ολυμπίτικους παροικιακούς συλλόγους εσωτερικού και εξωτερικού νέο «Παγκαρπαθιακό Συνέδριο» στο οποίο Προέδρευσαν ο τότε Δήμαρχος Καρπάθου Μιχάλης Χανιώτης και ο Ομότιμος Καθηγητής Λογιστικής και Ελεγκτικής  του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Εμμανουήλ Ι. Σακέλλης. Στο Συνέδριο αυτό συμμετείχε και πάλι ως εισηγήτρια η συμπατριώτισσά μας Λη Μηναΐδη που ανέπτυξε αυτή τη φορά το θέμα «Η συμπερίληψη των παραδόσεων της Ολύμπου Καρπάθου στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο της άυλης πολιτισμικής κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO» καθιστώντας έτσι  πιο χειροπιαστές τις ως τότε υποβληθείσες προτάσεις της.
  3. Ακολούθως το καθ’ ύλην αρμόδιο όργανο, το Δ.Σ. του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.), Ν.Π.Δ.Δ. του Καλλικράτειου Δήμου Καρπάθου εξειδίκευσε τον Οκτώβριο του 2013, επί προεδρίας Γιώργου Νικ. Τσαμπανάκη, τις θέσεις τόσο του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου όσο και του «Παγκαρπαθιακού Συνεδρίου» εστιάζοντας στην συγκρότηση φακέλου με θέμα το «Ολυμπίτικο Παραδοσιακό Κοινοτικό Γλέντι», ένα από τα καθοριστικότερα στοιχεία της πολιτισμικής ιδιοπροσωπίας του τόπου.
  4. Στο σημείο αυτό παρατίθεται εμβόλιμα το παρακάτω κείμενο του καθηγητή Παύλου Κάβουρα από το οποίο μπορεί αβίαστα να εξαχθούν οι λόγοι που ώθησαν τον Π.ΟΡ.Ο.Κ. στο να πάρει την απόφαση αυτή:

ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΓΛΕΝΤΙ ΟΛΥΜΠΟΥ ΚΑΡΠΑΘΟΥ

Καθηγητής Παύλος Κάβουρας

Τμήμα Μουσικών Σπουδών –  Τομέας Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

«Ο όρος «παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου» σημαίνει ένα μοναδικό φαινόμενο του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού, το οποίο μολονότι αναφέρεται γεωγραφικά στη σημερινή Τοπική Κοινότητα Ολύμπου του Δήμου Καρπάθου συμβολίζει ένα πολύ ευρύτερο γεωγραφικά φαινόμενο επιτέλεσης (performance) της κοινοτικής (communal) εμπειρίας και έκφρασης, στην Νάξο, στη Κρήτη, στην Κάσο, στην Κάρπαθο, στη Χάλκη και την Κύπρο.  Ίσως –καθώς δεν υπάρχουν σχετικά ιστορικά τεκμήρια- ολόκληρη η νησιωτική και παράκτια σημερινή Ελλάδα γνώριζε και επιτελούσε το παραδοσιακό γλέντι στην πλήρη του μορφή, όπως αυτό καταγράφηκε στα μέσα – τέλη της δεκαετίας του 1980 από την Άννα Καραβέλη και τον υποφαινόμενο στην Όλυμπο της Καρπάθου. Με άλλα λόγια, το «παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου» δεν είναι ένα τοπικό ιδίωμα γλεντιού που παραπέμπει αποκλειστικά στην γλεντική παράδοση της Ολύμπου. Είναι ένα ιστορικό μόρφωμα το οποίο ποιοτικά και ποσοτικά υπερτερεί όλων των άλλων μορφών γλεντιού στην περιοχή αναφοράς (που σημεωτέον δεν περιορίζεται στο νησί Κάρπαθος) και διακρίνεται από τα υπόλοιπα, όπως συνήθιζε να λέει ο Γάλλος μαθηματικός και φιλόσοφος Blaise Pascal, όχι απλά ως μια διαφορά βαθμού αλλά ως διαφορά τάξης.  Το «παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου» είναι η πλέον σύνθετη και πλήρης μορφή του ελληνικού παραδοσιακού γλεντιού της νησιωτικής και παράκτιας Ελλάδας καθώς συγκροτεί ένα πεδίο επιτέλεσης της ταυτότητας και της ετερότητας όλων όσοι συμμετέχουν σε αυτό όπως οι τραγουδιστές και οι οργανοπαίκτες, οι χορευτές και οι χορεύτριες, οι γυναίκες συνοδοί των νεαρών κοριτσιών που μετέχουν στο χορό και οι ξένοι (μη ντόπιοι) θεατές και ακροατές. Η δυναμική του ολυμπίτικου γλεντιού δεν περιορίζεται στην πρακτική της επιτέλεσής του αλλά περιλαμβάνει και τη βιωματική παράδοση που το περιβάλλει. Πολλές είναι οι ιδιαιτερότητες του ολυμπίτικου γλεντιού. Αναφέρω ενδεικτικά τρεις:

α) οι αυτοσχέδιες μαντινάδες που παραπέμπουν σε περίπλοκες γενεαλογικές αναφορές και ακολουθούν αυστηρούς κανόνες στιχουργίας

β) οι μουσικοί σκοποί που παίζονται από τα τοπικά παραδοσιακά όργανα και οι οποίοι συνδέονται άμεσα με συγκεκριμένα πρόσωπα της Ολυμπίτικης κοινωνίας καθώς τα άτομα αυτά συνήθιζαν να τραγουδούν τις μαντινάδες τους πάνω σε αυτά τα ρυθμομελωδικά σχήματα

γ) ο ρόλος των γυναικών μέσα στο γλέντι, με την ενσώματη παρουσία τους σε αυτό δίχως να έχουν δικαίωμα να τραγουδούν, εκτός από ορισμένες καθορισμένες περιστάσεις αλλά και ο ρόλος των γυναικών έξω από το γλέντι σχετικά με το γλέντι, ιδίως με την τραγουδιστή επαναδιατύπωση των ανδρικών μαντινάδων από γυναίκες με αποτέλεσμα την πρόσδοση στις δεδομένες μαντινάδες νέων ερμηνευτικών σημασιών, με ιδιαίτερο κοινωνικό-πολιτικό περιεχόμενο.

Η αναφορά στο «παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου» ως την πληρέστερη μορφή του παραδοσιακού γλεντιού της Κεντρικής και Ανατολικής Κρήτης, της Κάσου, της Καρπάθου, της Χάλκης καθώς και της Κύπρου είναι επιστημονικά έγκυρη, διότι οι μορφές του παραδοσιακού γλεντιού που εντοπίστηκαν και μελετήθηκαν από ειδικούς επιστήμονες ερευνητές δεν είναι παρά μερικές και ισχνές εκφράσεις του Ολυμπίτικου γλεντιού. Ο όρος, λοιπόν, «παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου» μπορεί να αποδώσει ένα μοναδικό ιστορικό φαινόμενο αυτοπροσδιορισμού των πληθυσμών της περιοχής αναφοράς και αποτελεί υπόδειγμα διαλογικής συνέργειας με όχημα το τραγούδι, τη μουσική και το χορό αλλά και την προφορική ιστορία –μια συνέργεια που αναδεικνύει τοπικές και υπερτοπικές σημασίες όσον αφορά στην ενσώματη και συλλογική επιτέλεση της «κοινότητας». Με αυτή την έννοια, μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει το «παραδοσιακό ολυμπίτικο γλέντι» ως κριτήριο διάκρισης για να διερευνήσει τις ιστορικές και κοινωνικές διαφοροποιήσεις των γλεντικών ιδιωμάτων της ευρύτερης πολιτισμικής περιοχής.

Συμπερασματικά, με όχημα το «ολυμπίτικο παραδοσιακό γλέντι», όπως αυτό μελετήθηκε και ερμηνεύτηκε εθνογραφικά, είναι δυνατόν να γίνουν αποτυπώσεις και αναδείξεις των γλεντικών εκδηλώσεων και βιωματικών αναφορών από τις τοπικές και διασπορικές κοινότητες των πληθυσμών που ασχολήθηκαν ή ασχολούνται με το φαινόμενο αυτό ως κομβικό στοιχείο της πολιτισμικής πραγματικότητάς τους. Επίσης, το επιστημονικό εθνογραφικό μόρφωμα «ολυμπίτικο παραδοσιακό γλέντι» επιτρέπει να υποστηριχτεί το αίτημα της οικουμενικής αξίας του εν λόγω γλεντικού μορφώματος του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Πράγματι, το εθνογραφικό υλικό  που διαθέτουμε για το ολυμπίτικο γλέντι μας επιτρέπει να υποστηρίξουμε με ασφάλεια πως πρόκειται για ένα μοναδικό φαινόμενο λαϊκού πολιτισμού σε παγκόσμια κλίμακα και επίσης ότι η δυναμική του «γλεντικού παραδείγματος» είναι δυνατόν να φωτίσει πολλές πτυχές της σχέσης ανάμεσα στον άνθρωπο και τον κόσμο -τον φυσικό, τον κοινωνικό και τον πνευματικό κόσμο που τον περιβάλλουν και διά του οποίου επιτυγχάνει μια βιωματική υπερβατική συνειδητότητα.

Συγκεκριμένα, πολλοί διακρίνουν το «καθιστό γλέντι» – το γλέντι που επιτελείται γύρω από ένα τραπέζι από άντρες μερακλήδες τραγουδιστές ως μια ιδιαίτερη έκφραση του παραδοσιακού γλεντιού της Καρπάθου γενικώς. Έχουν δίκιο αλλά το ίδιο ισχύει και για την Κάσο, καθώς και την Κρήτη (λ.χ. τα Ανώγεια) και την Κύπρο (τα Κοκκινοχώρια). Το «καθιστό» γλέντι αποτελεί τμήμα απλώς ενός πολύ ευρύτερου συνόλου που ονομάζεται «παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου». Πράγματι, αν το καθιστό γλέντι δεν τοποθετηθεί στο ευρύτερο βιωματικό ιστορικό πλαίσιο της γλεντικής παράδοσης του τόπου με συγκεκριμένες αναφορές σε πρόσωπα και πράγματα  δεν είναι δυνατόν να αντιληφθεί κανείς τη σημασία του μέσα στο συνολικό φαινόμενο έκφρασης και επικοινωνίας της κοινότητας των γλεντιστάδων. Επίσης, το «καθιστό» γλέντι συνδιαλέγεται επιτελεστικά με τη χορευτική ή μη χορευτική εξέλιξή του καθώς και τις διαδοχικές μεταπτώσεις του γλεντιού από α) αυτοσχέδιο τραγουδιστό διάλογο μεταξύ αντρών σε β) αυτοσχέδιο τραγουδιστό διάλογο μεταξύ αντρών που τραγουδούν επαίνους για τις γυναίκες και τις οικογένειές τους μέσα στον αργό (κάτω) χορό και γ) σε γρήγορο ή πάνω χορό όπου σπανίως ακούγονταν αυτοσχέδιες μαντινάδες.

Τέλος, το  «παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου» επιτρέπει να αναδείξει κανείς το κυρίαρχο πνεύμα μιας κοινοτικής συνθήκης ζωής που σμιλεύτηκε κατά τη διαδοχική ιστορική συνάντηση τριών τουλάχιστον μεγάλων πολιτισμικών μορφωμάτων ήτοι του βυζαντινού, του αραβικού και του ενετικού. Η διαχείριση του γλεντικού χώρου ως συμβολικού πεδίου επιτέλεσης της ταυτότητας με τρόπο και λογική που θυμίζει αυστηρά οργανωμένη κοινωνία όπου κυριαρχεί η έννοια «παρουσία» ως βιωματική αντίληψη μιας συλλογικά κατακτημένης και πάντοτε επιδιωκόμενης έκφρασης μιας ζωντανής συνθήκης κοινοτικής ζωής. Ίσως η συγκεκριμένη διάσταση να αποτελεί την πληρέστερη συνειδητή φανέρωση και επιτελεστική εκδήλωση της μοναδικότητας του μορφώματος «παραδοσιακό γλέντι Ολύμπου Καρπάθου», από την οποία τεκμαίρεται και η οικουμενική του αξία ως παγκόσμιας άυλης κληρονομιάς για την ανθρωπότητα».

  1. Στο πλαίσιο μάλιστα της υλοποίησης της προαναφερθείσας απόφασης κλιμάκιο του Δ.Σ. του Π.ΟΡ.Ο.Κ. αποτελούμενο από τον τότε Πρόεδρο Γιώργο Νικ. Τσαμπανάκη και το Μέλος Αντώνη Γεωρ. Χαλκιά επισκέφτηκαν την 22α Οκτωβρίου 2013 το Κέντρο Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας (Κ.Ε.Ε.Λ.) της Ακαδημίας Αθηνών όπου συνάντησαν τις ερευνήτριες Μαρία Ανδρουλάκη και Ζωή Μάργαρη, με τις οποίες συζήτησαν διεξοδικά το όλο θέμα και όπως φάνηκε από τη συζήτηση θα χρειαζόταν να κατέβει ερευνητικό κλιμάκιο του Κέντρου στην Κάρπαθο με σκοπό την επιτόπια έρευνα και καταγραφή που θα βοηθούσε στην συγκρότηση ενός αξιόλογου φακέλου υποψηφιότητας του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού» ο οποίος θα υποβαλλόταν στη συνέχεια στην UNESCO. Αμέσως μετά τα Μέλη του Δ.Σ. του Π.ΟΡ.Ο.Κ. είχαν μακρά συνάντηση με τον γνωστό σκηνοθέτη και επιστήθιο φίλο του τόπου μας Αλέξανδρο Λαμπρίδη, που έχει αφιερώσει ατελείωτες εργατοώρες στην καταγραφή του πολιτισμού της Ολύμπου και ανέλαβε να δημιουργήσει αφιλοκερδώς το απαραίτητο οπτικό υλικό για τον σχετικό φάκελο.
  2. Εξαιτίας όμως των προβλημάτων που προέκυψαν ως συνέπεια της οικονομικής κατάρρευσης της χώρας μας και των νέων δαιδαλωδών λειτουργιών της κρατικής μηχανής στο πλαίσιο του «Μνημονίου», αν και το θέμα της ολοκληρωμένης συγκρότησης του αποφασισθέντος προς κατάθεση στην Εθνική Επιτροπή της UNESCO φακέλου σχετικά με το «Ολυμπίτικο Παραδοσιακό Κοινοτικό Γλέντι» βρισκόταν διαρκώς στην πρώτη γραμμή των επιδιώξεων του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.) στο διάστημα 2013-2014, δεν κατέστη εν τέλει δυνατόν να εξευρεθεί η μικρή απαιτούμενη χρηματοδότηση για την κάθοδο του κλιμακίου του Κ.Ε.Ε.Λ. της Ακαδημίας Αθηνών προς επιτόπια έρευνα στην Κάρπαθο, όπως μας είχε αρμοδίως υποδειχθεί. Στο ίδιο ζήτημα εξακολούθησαν να σκοντάφτουν οι συνεχείς αδιάλειπτες και πείσμονες προσπάθειες του Συμβούλου Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου Γιώργου Τσαμπανάκη, τόσο επί Επαρχίας Μιχάλη Εμμ. Ερωτόκριτου όσο και επί Επαρχίας Γιάννη Γ. Μηνατσή και με την ολόθερμη στήριξή τους, τα ακολουθήσαντα έτη 2013-2017.
  3. Μόλις πρόσφατα σε μια προσπάθεια του να ταράξει τα λιμνάζοντα περί το συγκεκριμένο θέμα ύδατα ο Έπαρχος Καρπάθου-Κάσου Γιάννης Γ. Μηνατσής και πιο συγκεκριμένα στις 16 Απριλίου 2018 συνάντησε την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στη Ρόδο και της κατέθεσε αυτοπροσώπως έγγραφη εισήγηση σχετικά με το θέμα. Το περιεχόμενο της εισήγησης αυτής κοινοποιήθηκε και στον Δωδεκανησιακό τύπο με το υπ’ αριθ. πρωτ. 892/30-4-2018 δελτίο τύπου της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου το οποίο και επισυνάπτεται.
  4. Τότε αποκαλύφθηκε από μισόλογα των εμπλεκομένων ότι είχε μεσολαβήσει λίγους μήνες πριν η οικειοποίηση της ήδη δρομολογημένης και παγκοίνως γνωστής στην Κάρπαθο πρωτοβουλίας για την συγκρότηση της σχετικής με το «Ολυμπίτικο Παραδοσιακό Κοινοτικό Γλέντι» πρότασης. Ακολούθησε η θεματική διαφοροποίησή της από την ομάδα των προσώπων που αναφέρονται στην αρχή του παρόντος κειμένου και η κατάθεσή της με τον τίτλο «Καθιστό Καρπάθικο γλέντι» προς την Ελληνική Εθνική Επιτροπή της UNESCO, γεγονός που ουδείς τοπικός φορέας γνώριζε στην Όλυμπο ή στην Ολυμπίτικη διασπορά!!!
  5. Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσον ο επικεφαλής του «Ινστιτούτου Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου» Ομότιμος Καθηγητής Λαογραφίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, όσο και ο Πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος του Ηλίας Βασιλαράς, ο οποίος απέκτησε μετέπειτα και την ιδιότητα του Αντιπροέδρου του Καρπαθιακού Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Παιδείας (Κ.Ο.ΠΑ.Π.), είχαν κατ’ επανάληψιν και διεξοδικά ενημερωθεί από τον π. Πρόεδρο του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.) & νυν Σύμβουλο Πολιτισμού της Π.Ε. Καρπάθου-Κάσου Γιώργο Τσαμπανάκη για τις προσπάθειες που βρισκόντουσαν σε εξέλιξη από πλευράς του Π.ΟΡ.Ο.Κ. για την προώθηση του θέματος του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού  Γλεντιού» στην Ελληνική Επιτροπή της  UNESCO, χωρίς ποτέ να εκφέρουν οποιανδήποτε αντίρρηση για το θέμα αυτό… Τώρα διατυπώνουν «έκπληκτοι» … τον ισχυρισμό ότι η Βασιλική Χρυσανθοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνικής Λαογραφίας του Τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, δεν έτυχε ποτέ να ενημερωθεί για την ύπαρξη μιας τέτοιας πρωτοβουλίας που προηγήθηκε της συλλήψεως της «πρωτότυπης» ιδέας της περί του «Καθιστού Καρπάθικου γλεντιού»…! Και είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι μέχρι και το πρωινό της ημέρας της δημόσιας αποκάλυψης των προηγηθεισών, άγνωστων και μυστικών μέχρι τότε, κινήσεων της τετραμελούς ομάδας ειδημόνων (7/5/2018), ο Ομ. Καθηγητής Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης διαβεβαίωνε τηλεφωνικά τον Σύμβουλο Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου Γιώργο Τσαμπανάκη και του ζητούσε να μεταφέρει τη θέση του αυτή και στον Έπαρχο Καρπάθου-Κάσου Γιάννη Γ. Μηνατσή για την ολόθερμη και ανοιχτή στήριξή του στην υποβολή της υποψηφιότητας του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού» στην UNESCO!!! Εν συνεχεία βέβαια ισχυρίστηκε ότι καίτοι την κατατεθείσα περί του «Καθιστού Καρπάθικου Γλεντιού» πρόταση προσυπογράφει ο Πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος Καρπάθου του Ινστιστούτου Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου (Ι.Λ.Π.Κ.) Ηλίας Βασιλαράς, εκείνος, αν και Πρόεδρος του Ι.Λ.Π.Κ. το πληροφορήθηκε μόλις το απόγευμα της συγκεκριμένης ημέρας εκείνης (7η Απριλίου 2018)! Είναι προφανής επί του προκειμένου η αγεφύρωτη διάσταση μεταξύ «επιστήμης» και των λοιπών προαπαιτουμένων για την άσκησή της, που όπου κι όποτε κι αν αυτή συναντάται οδηγεί σε ολισθηρές ατραπούς…
  6. Το σύνολο των υπογραφόντων την πρόταση εγγραφής του νεότευκτου, αδόκιμου και ατεκμηρίωτου ως όρου, «Καθιστό Καρπάθικο Γλέντι» δεν μπορεί να προσποιηθεί άγνοια για την προσπάθεια ευρετηρίασης του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού» στους σχετικούς καταλόγους της UNESCO.  Κι αυτό γιατί όλοι τους συμμετείχαν σε εκδήλωση με θέμα την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά που πραγματοποιήθηκε στην Όλυμπο στο πλαίσιο του τέταρτου κύκλου των Μεταπτυχιακών Σεμιναριακών Πανεπιστημιακών Μαθημάτων Λαογραφίας που πραγματοποίησε στην Κάρπαθο από 5 έως 12 Νοεμβρίου 2017 το «Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού Καρπάθου». Εκεί, μεταφέροντας και την εμπειρία του από την εγγραφή του Ηπειρώτικου Πολυφωνικού Τραγουδιού στο Εθνικό Ευρετήριο, ο Αλέξανδρος Λαμπρίδης αναφέρθηκε δημόσια στις πολύχρονες σχετικές προσπάθειες των Ολυμπιτών, εστιάζοντας και προτρέποντας καταληκτικά στην ολοκλήρωση του φακέλου για το «παραδοσιακό Ολυμπίτικο Γλέντι».  Αντί όμως να συνδράμουν σε αυτή την πρωτοβουλία, όσοι υπέγραψαν τη σχετική πρόταση, απλά προσπάθησαν να την υποσκελίσουν, υποκαθιστώντας το περιεχόμενό της κατά το δοκούν, χωρίς να προηγηθεί καμία δημόσια διαβούλευση ή ενημέρωση, χωρίς να υπάρξει καμία συμμετοχή των αναφερόμενων στην πρόταση κοινοτήτων, καταπατώντας εν τέλει θεμελιώδεις αρχές της σύμβασης της UNESCO για τη διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο πλαίσιο υλοποίησης της οποίας εμπλουτίζεται το Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
  7. Άμεση συνέπεια της ακατανόητης μυστικότητας και της προχειρότητας που κυριάρχησε σχετικά με την υποβληθείσα «πρόταση» (…) είναι ότι, όπως πληροφορηθήκαμε από την κ. Χρυσανθοπούλου, στους υποστηρίζοντες την κίνηση αυτή φορείς η τετραμελής ομάδα συμπεριλαμβάνει Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) του Δήμου Καρπάθου όπως ο Καρπαθιακός Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Παιδείας (Κ.Ο.Π.Α.Π.) και ο Πολιτισμικός Οργανισμός Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.).  Και για μεν τον Κ.Ο.Π.Α.Π. ο Αντιπρόεδρος του Η. Βασιλαράς έθεσε σχετικό θέμα στην συνεδρίαση του Δ.Σ. του Κ.Ο.Π.Α.Π. της 28/3/2018 (πρόσκληση Δ.Σ. Κ.Ο.Π.Α.Π. Α.Δ.Α. 655ΛΡΙ3-Χ2Ξ) σε ευθεία όμως αντίθεση με την Ομόφωνη και ως σήμερα ισχύουσα Απόφαση υπ. αριθ. 8 της 31ης/1/2012, αρ. πρακ. 1/2012 του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου, προϊσταμένου κατά τον νόμο οργάνου του φορέα αυτού, πράγμα που εκ των πραγμάτων στερεί κάθε νομιμότητα από την ληφθείσα απόφαση, για δε τον Π.ΟΡ.Ο.Κ. δεν υφίσταται, όπως πληροφορούμεθα καμία σχετική απόφαση…
  8. Η γνωστή αυτή τετραμελής ομάδα προσπαθεί σήμερα με σειρά ανυπόστατων και προσχηματικών ισχυρισμών να εξηγήσει, όχι όμως και επιτυχημένα εν τέλει, τους λόγους οικειοποίησης και διαφοροποίησης της πρότασης που αφορούσε εξ αρχής την Όλυμπο της Καρπάθου και μόνο. Είναι βέβαιο εντούτοις ότι τα σοβαρά θέματα του λαϊκού μας πολιτισμού δεν αντιμετωπίζονται με χειρουργικές επεμβάσεις στην «κλίνη του Προκρούστη»… και μέσα από αμφίβολης τεκμηρίωσης αντιλήψεις που υπηρετούν προσωπικές θεωρητικές εμμονές εις βάρος του αυθεντικού και ζώντος τοπικού πολιτισμού.
  9. Αξίζει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι με αναφορά στο εξαιρετικό πολιτισμικό της φορτίο η Όλυμπος της Καρπάθου αποκλειστικά έχει ως σήμερα ονομαστεί: α. «Πόλις του ζώντος  λαϊκού πολιτισμού της Δωδεκανήσου» (Ομόφωνες αποφάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου Δωδ/σου επί Νομαρχίας Γιάννη Μαχαιρίδη κατόπιν προτάσεως του Νομαρχιακού Συμβούλου Γιώργου Ηλ. Ζωγραφίδη – 88/2007 & 87/2008). β. «Ιστορική Έδρα του Καλλικράτειου Δήμου Καρπάθου» (Νόμος 3853/2010, Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τεύχος Α΄, αρ. φ. 87, σ. 1788, 7/6/2010).  γ. Είναι επίσης η μόνη μεμονωμένη Τοπική ή Δημοτική Κοινότητα της Δωδεκανήσου κι από τις ελάχιστες στη χώρα για τις οποίες το Ελληνικό κράτος  επέτρεψε κατά παρέκλισιν την ύπαρξη και λειτουργία ιδιαίτερου χρηματοδοτούμενου Ν.Π.Δ.Δ. του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.) με κύριο αντικείμενο ενασχόλησης τον μοναδικό τοπικό της πολιτισμό (Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών Ευριπίδη Στυλιανίδη, Εφημερίδα της Κυβέρνησης, τ. Β΄, αρ. φ. 3107, σ.σ. 46920 & 46921, 23/11/2012) (Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε ως επιστέγασμα επίπονων και μακροχρόνιων προσπαθειών του τότε Δ.Σ. του Οργανισμού με τον συντονισμό του τότε Αντιπροέδρου Γιώργου Νικ. Τσαμπανάκη και με την υποστήριξη του τότε Βουλευτή Δωδεκανήσου Βασίλη Υψηλάντη).
  10. Για την Όλυμπο της Καρπάθου αποκλειστικά επίσης έχουν παρθεί οι πιο κάτω ομόφωνες αποφάσεις που στηρίζουν ένθερμα και παροτρύνουν για την προώθηση του θέματος της στην UNESCO:                               α.  Ομόφωνη απόφαση του Επαρχείου Καρπάθου-Κάσου επί Επαρχίας Μιχάλη Ερωτόκριτου. Απόφαση υπ. αριθ. 14 της 15ης/5/2009, πρακτικό 35/2009. β. Ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου, επί Δημαρχίας Μιχάλη Χανιώτη υπ. αριθ. 08 της 31ης/1/2012, πρακτικό 1/2012. Όλες αυτές οι αποφάσεις που αφορούν την Όλυμπο δεν είχαν καθώς φαίνεται να πουν τίποτε στη γνωστή τετραμελή ομάδα που παραμερίζοντας κάθε δεοντολογία και ελαφρά τη καρδία οδηγήθηκε στην απόφαση της παράκαμψής τους.
  11. Όπως είναι γνωστό στους επαΐοντες η Κάρπαθος είναι ένα εξαιρετικά πολύμορφο νησί κι έτσι ο όρος «Καρπάθικο γλέντι» ως προσδιοριστικό ενιαίου πολιτισμικού χώρου δεν υφίσταται εν τοις πράγμασι. Συγγενικά εξάλλου λείψανα παλαιότερων μορφών γλεντιού και σ’ ένα βαθμό οικείων με εκείνο της Ολύμπου επιχωριάζουν και στην Κάσο ή την Χάλκη. Δεν σημαίνει όμως ότι όλα μπορούν να ενταχθούν ισοπεδωτικά σε ένα και το αυτό μέτρο που δεν υφίσταται στην πραγματικότητα. Ιδιαίτερα όταν το «Ολυμπίτικο Παραδοσιακό Κοινοτικό Γλέντι» έχει μια τέτοια πολυπλοκότητα και εσωτερική ποικιλομορφία που δεν συναντιέται αλλού. Η εξαιρετική περίπτωση του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού» που αποτελεί κορώνα της λαϊκής παράδοσης της Καρπάθου και καύχημα ολόκληρου του νέου  Ελληνισμού δεν είναι συγκρίσιμη με ανάλογα υπολείμματα παρεμφερών δομών της ευρύτερης γειτονικής περιοχής ή και τόπων πολύ πιο πέρα απ’ αυτήν που η πληρότητά τους ανάγεται σε ιστορικό και μόνο χρόνο και ασφαλώς δεν αναφέρεται στο σήμερα, γεγονός που αποτελεί βασική προϋπόθεση εγκυρότητας κάθε ανάλογου υποβαλλόμενου αιτήματος στην αρμόδια Εθνική Επιτροπή της UNESCO.
  12. Οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι η θέση που ομόθυμα εκφράζουμε έχει ως αφετηρία της το χρέος υπεράσπισης μιας πολιτισμικής αξίας οικουμενικών διαστάσεων, όπως αυτή του «Ολυμπίτικου Παραδοσιακού Κοινοτικού Γλεντιού»,  και δεν σχετίζεται κατ’ ουδένα τρόπο με κίβδηλους και μικρόψυχους τοπικισμούς που συναντά κανείς κατά καιρούς σε αρκετές επαρχιακές κοινωνίες.
  13. Οι εφαρμοσθείσες ως τώρα αμφιλεγόμενες πρακτικές της τετραμελούς ομάδας  μπορούν ίσως να προσδιορίζουν τους εμπλεκόμενους στην κατάθεση της «πρότασης» δεν μπορεί όμως επ’ ουδενί να προσδιορίσουν την UNESCO ως πολιτισμικό θεσμό παγκόσμιας εμβέλειας και υψηλού κύρους.
  14. Δεν μπορεί επίσης ο λαϊκός πολιτισμός της Ολύμπου του οποίου η ποιότητα και η πυκνότητα αποτελεί μοναδική περίπτωση σε ολόκληρη την Ελληνική επικράτεια να αποτελέσει όχημα προσωπικών επιδιώξεων ανθρώπων που επιθυμούν να προωθήσουν εξελίξεις ερήμην της αληθινής θέλησης των Ολυμπιτών. Κι ούτε είναι δυνατόν να προωθηθούν τέτοιες κινήσεις χωρίς την προηγούμενη ευρύτερη δυνατή, ανοιχτή και δημόσια διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και τους φορείς της παράδοσής της.
  15. Επισημαίνουμε ακόμη ότι στο ζήτημα αυτό υπάρχουν και δραστηριοποιούνται στον Ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο απολύτως καταξιωμένα, εξειδικευμένα στο συγκεκριμένο ζήτημα και ανώτατης πανεπιστημιακής βαθμίδας, πρόσωπα που αγνοήθηκαν επιδεικτικά από τα μέλη της τετραμελούς ομάδας των καταθεσάντων την πρόταση, τα οποία ευρίσκονται σε υποδεέστερες βαθμίδες, γεγονός που γεννά σε όλους μας πολλά ερωτήματα.
  16. Γι αυτό το λόγο ζητούμε από όλα τα Μέλη της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής της UNESCO να μην προχωρήσει σε οποιανδήποτε οριστική έγκριση της υποβληθείσας πρότασης για το «Καθιστό Καρπάθικο Γλέντι» ερήμην των θεσμών και των φορέων της Ολύμπου και των Ολυμπιτών και χωρίς τη συμμετοχή των στενά εξειδικευμένων πάνω στο θέμα ακαδημαϊκών δασκάλων & επιστημονικών ερευνητών. Ζητούμε επίσης την βαθειά μελέτη του ζητήματος και την υπομονετική και πλατειά τεκμηρίωσή του ώστε να μην συντελεστούν για ακατανόητους λόγους πράξεις ισοπέδωσης και απαξίωσης ενός ακριβού κομματιού του διαχρονικού Ελληνικού πολιτισμού που θα αφήσει πίσω του αξεπέραστες πικρίες και τραύματα αθεράπευτα.

Υπογράφουν οι ακόλουθοι:

α. Εκπρόσωποι Αυτοδιοικητικών και Συλλογικών Φορέων των Ολυμπιτών της Καρπάθου,

β. Παραδοσιακοί μουσικοί Ολύμπου Καρπάθου,

γ. Ανά την υφήλιο διασπαρμένοι Ολυμπίτες της Καρπάθου,

δ. Εκπρόσωποι Αυτοδιοικητικών και Συλλογικών Φορέων της Καρπάθου και της Δωδεκανήσου και

ε. Ερευνητές και Φίλοι Ολύμπου Καρπάθου.  

Α. ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ

ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΤΩΝ ΤΗΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ (Ονοματεπώνυμο / Ιδιότητα)

  1. Γιώργος Ε. Πρωτόπαπας, Δημοτικός Σύμβουλος & π. Αντιδήμαρχος Ολύμπου Καρπάθου του Δήμου Καρπάθου
  2. Ντίνος Πρωτόπαπας, Δημοτικός Σύμβουλος Καρπάθου & Πρόεδρος Αθλητικού Συλλόγου «ΟΛΥΜΠΟΣ» Ολύμπου-Διαφανίου Καρπάθου
  3. Γιάννης Μακρυμανώλης, Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Ολύμπου Καρπάθου & π. Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Διαφανίου Καρπάθου
  4. Γεώργιος Σακέλλης, π. Κοινοτάρχης Ολύμπου Καρπάθου
  5. Κώστας Τσαμπανάκης, π. Κοινοτάρχης Ολύμπου Καρπάθου
  6. Ρούλα Χουβαρδά-Παπαβασίλη, π. Κοινοτική Σύμβουλος της Αυτοδιοίκητης Κοινότητας Ολύμπου Καρπάθου & π. Μέλος του Δ.Σ. του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου
  7. Γιάννης Τσέρκης, Πρόεδρος του Πολιτιστικού και Εξωραϊστικού Συλλόγου Διαφανίου Καρπάθου «Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ» & π. Πρόεδρος της Αδελφότητας Ολυμπιτών Ρόδου «Η ΒΡΥΚΟΥΣ»  
  8. Μανώλης Λιορεΐσης του Ηλ., Αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού και Εξωραϊστικού Συλλόγου Διαφανίου Καρπάθου «Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ»    
  9. Γιάννης Χατζηβασίλης, Πρόεδρος του Πολιτιστικού – Αναπτυξιακού Συλλόγου Ολύμπου Καρπάθου «Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΟΥ» & Διευθυντής του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης « Β. Ν. ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΗ»   
  10. Νίκος Νιοτής, Πρόεδρος Γεωργικού Συνεταιρισμού Ολύμπου Καρπάθου «Ο ΑΓΡΟΤΗΣ»
  11. Μηνάς Οικονόμος, Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Διαφανίου Καρπάθου
  12. Σοφία Μπαλασκά – Χαλκιά, Πρόεδρος της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης Γυναικών Διαφανίου – Ολύμπου Καρπάθου «Η ΟΛΥΜΠΙΤΙΣΣΑ»  
  13. Μανώλης Διακογεωργίου, π. Πρόεδρος της Αδελφότητας των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου «Η ΔΗΜΗΤΡΑ»   
  14. Νίκος Αναστασιάδης, Πρόεδρος της Αδελφότητας Ολυμπιτών Ρόδου «Η ΒΡΥΚΟΥΣ»
  15. Ηλίας Λεντάκης, π. Πρόεδρος της Αδελφότητας Ολυμπιτών Ρόδου «Η ΒΡΥΚΟΥΣ»
  16. Μανώλης Νικ. Διακομανώλης, π. Πρόεδρος της Αδελφότητας Ολυμπιτών Ρόδου «Η ΒΡΥΚΟΥΣ», π. Πρόεδρος του Συλλόγου Ολύμπου -Διαφανίου Καρπάθου Βαλτιμόρης «Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ» & Γενικός Διευθυντής της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρόδου
  17. Μιχάλης Νικολαΐδης, π. Πρόεδρος της Αδελφότητας Ολυμπιτών Ρόδου «Η ΒΡΥΚΟΥΣ»  
  18. Γιώργος Βασ. Πρωτόπαπας, π. Πρόεδρος του Συλλόγου Ολύμπου-Διαφανίου Καρπάθου Βαλτιμόρης «Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ»  

Β. ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΟΛΥΜΠΟΥ ΚΑΡΠΑΘΟΥ (Ονοματεπώνυμο / Μουσικό Όργανο / (Τόπος Κατοικίας))

  1. Αναστασιάδης Ηλίας του Γεωρ., Λύρα, Λαούτο, Τραγούδι, Καθηγητής Μουσικού Σχολείου Ρόδου (Ρόδος)
  2. Γιωργάκης Γιώργος του Βασ. Λύρα, Τσαμπούνα, Λαούτο, Τραγούδι (Κερατσίνι)
  3. Γιωργάκης Νίκος του Μηνά Λύρα, Τραγούδι (Ρόδος)
  4. Λεντάκης Γιάννης του Ηλ. Λύρα, Λαούτο, Τραγούδι (Ρόδος)
  5. Λεντάκης Μανόλης του Νικ., Λύρα, Λαούτο, Τραγούδι – Οργανοποιός (Ρόδος)
  6. Λιορεΐσης Μανώλης του Κων., Λύρα, Λαούτο, (Διαφάνι)
  7. Μπαλασκάς Μανόλης του Μιχ., Λύρα, Λαούτο, Τραγούδι – Οργανοποιός (Ρόδος)
  8. Νταής Γιάννης του Κων., Λύρα, Τραγούδι, (Ρόδος)
  9. Νταής Νίκος του Κων., Λαούτο, Τραγούδι, Οργανοποιός (Όλυμπος)
  10. Σοφίλλας Μανόλης του Ιωάν., Λύρα, Λαούτο, Τραγούδι (Ρόδος)
  11. Τσαμπανάκης Γιάννης του Μηνά, Τσαμπούνα, Λαούτο, Τραγούδι (Κερατσίνι)    
  12. Φιλιππάκης Μανώλης του Νικ.., Λύρα, Λαούτο, Τραγούδι – Οργανοποιός (Πηγάδια)
  13. Φιλιππάκης Νίκος του Φιλ., Λύρα, Λαούτο, (Όλυμπος)
  14. Χαψής Κωστής του Ηλ., Τσαμπούνα, Τραγούδι (Κερατσίνι)
  15. Χηράκης Κωστής του Βασ., Τσαμπούνα, (Διαφάνι)
  16. Χηράκης Μιχάλης του Ανδρ., Τσαμπούνα, Τραγούδι, (Διαφάνι)

Γ. ΑΝΑ ΤΗΝ ΥΦΗΛΙΟ ΔΙΑΣΠΑΡΜΕΝΟΙ ΟΛΥΜΠΙΤΕΣ ΤΗΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ (Ονοματεπώνυμο / Ιδιότητα/ Τόπος Κατοικίας)

  1. Αναστασιάδης Μάνος, Εκπαιδευτικός, Δρ. Παιδαγωγικών –Ζωγράφος / Ρόδος   
  2. Βασιλαράκης Γιάννης, π. Aναπληρωτής Καθηγητής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης / Αθήνα
  3. Ζωγραφίδης Μιχάλης του Ν., Σκηνοθέτης – Ηθοποιός / Μαρούσι
  4. Κανάκη – Πρωτόπαπα Σοφία, Δρ. Φιλοσοφίας της Χαϊδελβέργης – π. Πρόεδρος της Αδελφότητας των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου «Η ΔΗΜΗΤΡΑ» / Πειραιάς  
  5. Κανάκης Γιάννης, Καθηγητής Παιδαγωγικής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης / Ηράκλειο Κρήτης
  6. Καρανικόλας Παύλος, Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών / Βριλήσσια
  7. Κοντονικόλας Μανώλης, Σκηνογράφος / Πηγάδια Καρπάθου      
  8. Μαραγκός Γιάννης, Αθλητής – τετράκις χρυσός Πανελληνιονίκης στο άθλημα της Κωπηλασίας (1992, 1993, 1994, 1997) & χάλκινο μετάλλιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κωπηλασίας Νέων (1993) / Πειραιάς
  9. Νιοτής Μανώλης, Επίτιμος Πρόξενος της Ελληνικής Δημοκρατίας στο Βασίλειο της Μαλαισίας / Κουάλα Λουμπούρ – Μαλαισία
  10. Νάτσης Γιώργος, Μουσικός, Καθηγητής του Ωδείου Praxis – παράρτημα Καρπάθου / Πηγάδια Καρπάθου      
  11. Νικολάου Άννα, Καθηγήτρια Στατιστικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας / Βασιλικά Θεσσαλονίκης
  12. Νταής Μιχάλης, Τηλεσκηνοθέτης / Πειραιάς
  13. Ορφανός Βασίλης, Παγκόσμιος Πρωταθλητής Μοτοσυκλέτας 400cc RALLY DAKAR – 2003 / Μαρούσι
  14. Παπαμανώλη-Αναστασιάδη Πόπη, Φιλόλογος, Διδάκτωρ Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας (Α.Π.Θ.), Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια Αρχαίας Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Κρήτης / Πειραιάς
  15. Πρεάρης Κωστής, Master Πολιτικών Επιστημών, χρυσός Πανελληνιονίκης στο άθλημα της Κωπηλασίας (1994,1995) & αργυρό μετάλλιο στο Βαλκανικό Πρωτάθλημα Κωπηλασίας (1994) / Πειραιάς    
  16. Σακέλλη – Νιοτή Φούλα, Δρ. Περιβαλλοντολόγος / Πειραιάς
  17. Σακέλλη – Νταή Ευγενία, Φιλόλογος – Επιχειρηματίας / Πειραιάς   
  18. Σακέλλης Γιάννης, Ομότιμος Καθηγητής Οικονομικής της Εργασίας και Κοινωνικής Πολιτικής – π. Αντιπρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών / Αθήνα
  19. Σακέλλης Μιχάλης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας / Καλλιθέα
  20. Σκλαβιάδη Σοφία, Υποψήφια Διδάκτωρ Υπολογιστών, Πανεπιστήμιο Tufts ΗΠΑ / Βασιλικά Θεσσαλονίκης
  21. Σκλαβιάδης Θεόδωρος, Καθηγητής Φαρμακολογίας και Βιοχημικής Μοριακής του Τμήματος Φαρμακολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης / Βασιλικά Θεσσαλονίκης
  22. Χαλκιάς Αντώνης, Σκηνογράφος – Εμψυχωτής της Ερασιτεχνικής Θεατρικής Ομάδας Ολύμπου Καρπάθου / Αθήνα   
  23. Χαλκιάς Γιώργος του Αντ., Μουσικός / Αθήνα
  24. Χατζηπαπάς Γιάγκος, Γιατρός Γυναικολόγος / Αθήνα      
  25. Χατζηπαπάς Νίκος του Β., Σκηνοθέτης – π. Διευθυντής ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρόδου / Αθήνα     

Δ. ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ  ΤΗΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ(Ονοματεπώνυμο / Ιδιότητα / Τόπος καταγωγής)

  1. Γιάννης Μαχαιρίδης, π. Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου / Πόντος – Αιτωλοακαρνανία
  2. Ηλίας Ζωγραφίδης, Περιφερειακός Σύμβουλος – τ. Αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου / Όλυμπος Καρπάθου
  3. Γιώργος Ζωγραφίδης, π. Γραμματέας του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου / Όλυμπος Καρπάθου
  4. Μιχάλης Ερωτόκριτος, π. Έπαρχος Καρπάθου-Κάσου / Κάσος
  5. Δημήτρης Διακομιχάλης, π. Δήμαρχος Καλύμνου / Όλυμπος Καρπάθου – Κάλυμνος
  6. Γιώργος Χατζηκουτσός, π. Δημοτικός Σύμβουλος Καρπάθου & π. Πρόεδρος του Καρπαθιακού Οργανισμού Αθλητισμού και Παιδείας (Κ.Ο.Π.Α.Π.) / Πηγάδια Καρπάθου
  7. Μηνάς Οικονομίδης, Δικηγόρος & π. Δημοτικός Σύμβουλος Καρπάθου / Μενετές Καρπάθου
  8. Μελάς Μανόλης, π. Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας του Μινωϊκού και Αιγαιακού Πολιτισμού του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης & Πρόεδρος του Καρπαθιακού Κέντρου Έρευνας και Πολιτισμού (Κ.Κ.Ε.Π.) / Μενετές Καρπάθου
  9. Γιώργος Τσαμπανάκης, Σύμβουλος Πολιτισμού της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου-Κάσου & π. Πρόεδρος του Πολιτισμικού Οργανισμού Ολύμπου Καρπάθου / Όλυμπος Καρπάθου
  10. Νίκος Κωνσταντινίδης, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Δωδεκανησιακών Παροικιακών Σωματείων Ρόδου & Πρόεδρος του Συλλόγου Κασιωτών Ρόδου «Ο ΧΑΔΙΩΤΗΣ» / Όλυμπος Καρπάθου – Ρόδος
  11. Διακογεωργίου Νίκος, Πρόεδρος του Οδοντιατρικού Συλλόγου Δωδεκανήσου / Ρόδος
  12. Γιώργος Κανάκης, π. Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Δωδεκανησιακών Παροικιακών Σωματείων Αθηνών – Πειραιώς / Όλυμπος Καρπάθου
  13. Αρχοντούλα Λεντάκη – Διακομανώλη, π. Πρόεδρος του Παγκαρπαθιακού Συλλόγου Ρόδου / Όλυμπος Καρπάθου
  14. Κομνηνός Σακέλλης, Γραμματέας του Συλλόγου των Απανταχού Καρπαθίων / Όλυμπος Καρπάθου
  15. Γιάννης Κρητικός, π. Πρόεδρος του Εξωραϊστικού Πολιτιστικού Συλλόγου Αγίου Νικολάου Σπόων «Η ΕΦΤΑΜΠΑΤΟΥΣΑ» / Όλυμπος- Σπόα Καρπάθου

Ε. ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ ΟΛΥΜΠΟΥ ΚΑΡΠΑΘΟΥ(Ονοματεπώνυμο / Ιδιότητα / Τόπος καταγωγής)

  1. Αναγνωστόπουλος Νίκος, Σκηνοθέτης / Αμφίκλεια Φθιώτιδας
  2. Αράπης Γιάννης, Γιατρός πνευμονολόγος, διευθυντής Ε.Σ.Υ. του Ν.Ν.Θ.Α. «Η ΣΩΤΗΡΙΑ» / Κάσος
  3. Αυγερινού – Κολώνια Σοφία, Καθηγήτρια της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου / Κάσος
  4. Βιντιάδης Μηνάς, Δημοσιογράφος – Συγγραφέας / Κάσος
  5. Γάτσος Κωνταντίνος, Επιχειρηματίας ANTISEL A.E. / Θεσσαλονίκη
  6. Cavallaro Angelo, Διευθυντής Συμφωνικής Ορχήστρας, Αρχιμουσικός / Μενετές Καρπάθου – Λούκα Ιταλίας
  7. Ζέρβας Δημήτρης, Χοροδιδάσκαλος & Διαχειριστής της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας ΧΟΡΟΒΑΤΕΣ / Άρτα
  8. Κάβουρας Παύλος, Καθηγητής Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας & Εθνομουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών / Αθήνα
  9. Κατσαπρακάκης Δημήτρης, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Τ.Ε.Ι. Κρήτης / Ηράκλειο Κρήτης
  10. Κιρκιλή Ελεάνα, Δημοσιογράφος / Αθήνα
  11. Κολώνιας Βασίλης, Καθηγητής Φυσικής / Αθήνα – Κάσος
  12. Λαζαρίδης Παντελής, π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας & π. Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας (1993-1996) / Θεσσαλονίκη
  13. Λαμπρίδης Αλέξανδρος, Σκηνοθέτης Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Πολυφωνικού Τραγουδιού, Μέλος του Δ.Σ. & τ. Έφορος Πολιτισμού της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας / Πωγώνι Ηπείρου
  14. Λεντάκη Έφη, Ψυχολόγος – Φιλόλογος, Πρόεδρος του Ιδρύματος Πολιτισμού και Εκπαίδευσης «Ανδρέας Λεντάκης» / Αθήνα
  15. Λουτζάκη Ρένα, Ανθρωπολόγος, τ. Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών / Αθήνα
  16. Λύρας Γιάννης, π. Πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών – π. Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών – Επίτιμος Πρόεδρος της Αδελφότητας των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου «Η ΔΗΜΗΤΡΑ» & Επίτιμος Δημότης Ολύμπου Καρπάθου / Οινούσες Χίου
  17. Μανωλά Λίζη, Φωτογράφος / Αθήνα
  18. Μαστροπαύλος Νίκος, Δημοσιογράφος – Πολιτισμολόγος / Κάσος
  19. Μόσχου – Μαστοράκου Σοφία, Οικονομολόγος – Επιχειρηματίας / Κάσος
  20. Μπαραλής Γιώργος, Αναπληρωτής Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών / Κάσος
  21. Νικολαΐδου Ανθούλα, Δικηγόρος – χοροδιδασκάλισσα, Γραμματέας του Πολιτιστικού- Καλλιτεχνικού Σωματείου «Εταιρία Ποντιακού Θεάτρου Γ. Κ. Φωτιάδης» / Θεσσαλονίκη
  22. Οικονομόπουλος Νίκος, Οικονομολόγος – Φωτογράφος Πρακτορείου Magnum / Πρέβεζα
  23. *Πετρούσκας Φίλιππος, π. Δήμαρχος Βαθέος Σάμου (Δήμος Αδελφοποιημένος με την Αυτοδιοίκητη Κοινότητα Ολύμπου Καρπάθου (2009) / Σάμος
  24. Σακελλαρίδης Μιχάλης, Γιατρός Ακτινολόγος / Μενετές Καρπάθου
  25. Σεβδαλή Φωτεινή, Καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας – Ξεναγός / Μενετές Καρπάθου
  26. Σταυράκη Φραγκίσκη, Φιλόλογος – Λογοτέχνης / Όθος Καρπάθου

Υ.Γ.

Οι τοπικοί φορείς και τα μεμονωμένα πρόσωπα που δεν κατέστη δυνατόν να υπογράψουν την παρούσα ένσταση προ της υποβολής της στο Υπουργείο Πολιτισμού, προτίθενται να καταθέσουν εν συνεχεία επιπροσθέτως και εγγράφως και τη δική τους υποστηρικτική προς την ένσταση θέση.

About mkskoulios

Editor, researcher, writer
This entry was posted in Αγγελίες-Ανακοινώσεις-Δελτία Τύπου- Προσκλήσεις, Ιστορικά - Λαογραφικά Θέματα, Οι συνεργάτες μας, Πρόλογος, Πολιτιστικές εκδηλώσεις, Σύντομες Ειδήσεις. Bookmark the permalink.