Ένα MAS στην ακτή της «Μπούκας» το 1942

Εξαιρετική και σπάνια φωτογραφία από την ιταλική κατοχή στην Κάσο. Άγνωστος σε μας ο δημιουργός της φωτογραφίας, που απεικονίσει μια τορπιλάκατο τύπου Mas αναρριχώμενη στα βράχια της "Μπούκας", έξω από το σπίτι της οικογενείας του αείμνηστου Μανώλη Κουτλάκη, το 1942. Φωτογραφία από το αρχείο του καπετάν Γιώργη Εμμ. Κουτλάκη.

Εξαιρετική και σπάνια φωτογραφία από την ιταλική κατοχή στην Κάσο. Άγνωστος σε μας ο δημιουργός της φωτογραφίας, που απεικονίσει μια τορπιλάκατο τύπου Mas αναρριχώμενη στα βράχια της «Μπούκας», έξω από το σπίτι της οικογενείας του αείμνηστου Μανώλη Κουτλάκη, το 1942. Φωτογραφία από το αρχείο του καπετάν Γιώργη Εμμ. Κουτλάκη.

Γράφει ο   Μιχάλης  Κ.  Σκουλιός

Θυμίζουμε στους αναγνώστες μας ότι ο ιταλικός στόλος στις 28 Απριλίου 1912 κατέλαβε την Αστυπάλαια, στις 5 με 6 Μαΐου τη Ρόδο και τις επόμενες ημέρες, με εξαίρεση το Καστελόριζο (Μεγίστη), τα άλλα νησιά της Δωδεκανήσου, με τελευταία τη Σύμη (19 Μαΐου) και την Κω (20 Μαΐου).

Απ’ ό,τι θυμάται ο καπετάν Γιώργης Κουτλάκης, στο σπίτι του οποίου είναι αναρτημένη η παραπάνω αναμνηστική φωτογραφία, για να του θυμίζει τα πέτρινα χρόνια της ιταλοκρατίας, στην Κάσο υπήρχαν τέσσερις τέτοιες τορπιλάκατοι, τύπου MAS. Κάθε βράδυ εκτελούσαν περιπολίες γύρω από το νησί, κάνοντας στο ξεκίνημά τους εκκωφαντικό θόρυβο… Tα ξύλινα αυτά σκάφη φτιαγμένα από «κόντρα πλακέ», κατά τη δική του εκτίμηση είχαν μήκος περίπου 20-25 μ. και πλάτος 3 μ.. Αριστερά και δεξιά της μικρής γέφυρας στο upperdeck ήταν τοποθετημένες δύο τορπίλες και στην πλώρη  ένα κανονάκι.

Το 1942, μια από αυτές τις τορπιλακάτους, κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης φουρτούνας παρασύρθηκε από τα κύματα και προσάραξε στα βράχια της «Μπούκας». Όταν μετά από λίγες μέρες επισκευάστηκε, ξανάπεσε στη θάλασσα πρωτοστατούντος του κασιώτη Γιώργη Αργυρού, εξαίρετου μανουβραδόρου και καπετάνιου του ιστιοφόρου υπό ιταλική σημαία «Tesco», ο οποίος επιστρατεύθηκε μαζί με πολλούς άλλους από τους ιταλούς.

Σχετικά με τα ιταλικά πολεμικά σκάφη αυτού του τύπου, ύστερα από έρευνα παραθέτω πληροφορίες από τον ιστότοπο Italian Navy pictures, και το αρχείο Mascamo.ipgDecima Flottiglia MAS της Wikipedia, the Free encyclopedia.

Mas σε δράση

Mas σε δράση

Κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (1915-1918) το πολεμικό σκάφος MAS απασχόλησε ευρέως το Ιταλικό Βασιλικό Ναυτικό. Αξιόπιστο καταδρομικό σκάφος, συμπαγές και πολύ ελαφρύ με μηχανές που τροφοδοτούνταν με βενζίνη, χρησιμοποιήθηκε όχι μόνο στον ανθυποβρυχιακό ρόλο για περιπόλους, αλλά και σε επιθέσεις εναντίων σημαντικών εχθρικών μονάδων. 

Ωστόσο, το MAS (παρωνύμιο: MAS XΟ), συνέχισε να βελτιώνεται και μετά το τέλος του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου χάρη στις μηχανές του «Fraschini iI sotta», οι οποίες κατά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ανέπτυσσαν μέγιστη ταχύτητα 45 κόμβων, όπως και χάρη στον εξοπλισμό του με δύο τορπίλες (SLC «Maiale») των 450 χιλ., ένα πολυβόλο για αντιαεροπορική επίθεση, και βάρκες επιθέσεων με μηχανές MTM «Barchini». Τα MAS χρησιμοποιήθηκαν από το Μάρτιο του 1941 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1943.

Το 1940 υπήρξαν 48 μονάδες εφοδιασμένες με MAS. Τα MAS χρησιμοποιήθηκαν στον κόλπο της Σούδας, το Γιβραλτάρ, την Αλεξάνδρεια και το Αλγέρι. Στο ενεργητικό τους έχουν τη βύθιση των  HMS Queen ElizabethHMS  York, HMS Eridgrand και 20 εμπορικών σκαφών. Στα MAS αναγραφόταν το ρητό: «Per il ree ala Bandiera»,  «Για το Βασιλιά και τη σημαία». Και ήταν διακοσμημένα με το χρυσό μετάλλιο της στρατιωτικής ανδρείας. Ωστόσο τιμήθηκαν και μεμονωμένα με 29 Χρυσά μετάλλια στρατιωτικού Valor, 104 Ασημένια μετάλλια στρατιωτικού Valor και 33 Μετάλλια χαλκού στρατιωτικού Valor.

♦ Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του site διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση ή επανεκπομπή του, σε οποιοδήποτε μέσο, μετά ή άνευ επεξεργασίας, χωρίς γραπτή άδεια του εκδότη.

About mkskoulios

Editor, researcher, writer
This entry was posted in Ιστορικά - Λαογραφικά Θέματα, Μια φωτογραφία, μια ιστορία..., Πρόλογος. Bookmark the permalink.